Haku

Valokuvaa ei ole

QR-koodi

Valokuvaa ei ole

Väitöskirja koostuu kuudesta aiemmin julkaistusta artikkelista ja johdantoluvusta. Artikkeleissa analysoidaan muun muassa valokuvan kerronnallisuutta, Esko Männikön valokuvien vastaanottoa, kriittisen maisemavalokuvauksen edellytyksiä ja nuorten tulkintoja monialayritys Benettonin mainoskuvista.

Teoreettisena ja metodisena lähtökohta on antiessentialistinen näkemys valokuvasta. Se tarkoittaa sitä, että valokuvat saavat merkityksensä aina niissä kulttuurisissa tiloissa, joissa ne tuotetaan ja tulkitaan. Tutkimuksen nimi Valokuvaan ei ole viittää juuri siihen, että mitään kulttuurisista konteksteista irrallista valokuvallista merkitystä ja valokuvaa ei ole.

Tutkimuksessa arvioidaan myös ns. brittiläisen ja yhdysvaltalaisen valokuvatutkimuksen perinteitä. Näitä perinteitä läpikäymällä rakennetaan perustaa yhteiskuntatieteelliselle valokuvatutkimukselle.

Väitöskirjassa osoitetaan, kuinka vastaanottotutkimus avaa valokuvatutkimukselle uusia mahdollisuuksia ja antaa sille eväitä päästä keskusteluyhteyteen laajemman viestinnän tutkimuksen kanssa.

Tallennettuna: