Haku

Gárddi luhtte lávddi ala – Poroaidalta esiintymislavalle Saamelaiset elementit tenonsaamelaisessa musiikissa kolmen sukupolven aikana.

QR-koodi

Gárddi luhtte lávddi ala – Poroaidalta esiintymislavalle Saamelaiset elementit tenonsaamelaisessa musiikissa kolmen sukupolven aikana.

Pro gradu -työssäni tutkin sitä, miten saamelaiset elementit ilmenevät tenonsaamelaisessa musiikissa. Informanttini edustavat kolmea eri sukupolvea, ja sitä myötä myös kolmea eri saamelaismusiikin aikakautta. Nämä aikakaudet ovat tässä tutkimuksessa 1) perinteisen säestyksettömän joiun aika 2) 1960-luvun lopulta alkanut ajanjakso, jonka ilmentyminä saamelaisten etninen revitalisaatio sekä saamelaisen populaarimusiikin synty ja 3) modernin, nykypäivän saamelaismusiikin ajanjakso.

Saamelaiset ovat pohjoinen alkuperäiskansa. Viimeisten vuosikymmenten aikana kulttuurin sisällä kasvaneet tutkijat ovat tuoneet alkuperäiskansojen tutkimukseen omia näkemyksiään. Tutkija, joka tutkii oman kansansa kulttuuria, joutuu pohtimaan tutkijapositioaan. Näin myös omalla kohdallani tutkiessani saamelaisena etnomusikologina oman kansani musiikkia.

Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuoda saamelaismusiikin tutkimukseen kulttuurin sisäinen näkemys sekä lisätä tietoa saamelaisista ja saamelaisesta musiikista.

Asiasanat: Tenonsaamelainen musiikki, saamelaiset, pohjoissaamelainen joiku, saamelaisten etninen revitalisaatio, perinteinen ja moderni saamelaismusiikki, tutkijan positio, alkuperäiskansatutkimus.

Tallennettuna: