Haku

Lionello Venturi and the taste of the primitives: from text to context (1918- 1931) . The concept of the primitive as a perspective for analysis

QR-koodi

Lionello Venturi and the taste of the primitives: from text to context (1918- 1931) . The concept of the primitive as a perspective for analysis

The focus of this research on the concept of the primitive enhances the understanding, in a comprehensive and thorough way, of the professional and personal life of Lionello Venturi (1885–1961), and in particular his book, The Taste of the Primitives (Il gusto dei primitivi 1926). Venturi’s notion of primitivism constitutes a common thread connecting the rich variety of his undertakings and ideas in the 1920s.

This project began with the observation of the elusive meaning of the term “primitive” in The Taste of the Primitives. In the book the term coexists as a historical and a conceptual reference. The concept of the primitive came to condense Venturi’s aesthetic theory. In its shift from a position within an aesthetic category, to one in which it occupied a place within a discursive frame, Venturi’s notion of primitivism became a ground within which his theory and his criticism, his collecting choices and cultural initiatives, gained meaning and value in a coherent way. Moreover, with this discursive practice, Venturi affected the cultural debate of the time, and came to offer an alternative perspective to the dominant discourse. His strategy indeed responded to the Fascist classicist discourse in an oppositional way. His definition and use of the idea of primitivism in the 1920s, emerges as a tool for promoting his ideas and authority as an art theorist, historian, critic, art advisor, curator, educator, and cultural influencer within an unfavourable context.

Looking at Venturi’s work from the perspective of primitivism has shed new light on the connections between art-historical scholarship and collecting practices. This angle contributed to clarifying the inspirational role played by the art collector Riccardo Gualino and his circle, along with the international network of scholars and dealers – including Bernard Berenson and Osvald Sirén – in developing Venturi’s thinking. Moreover, primitivism helped to explain aspects of Venturi’s interest in Chinese art, his contact with Theosophy, and his relation to Fascism and to the cultural debate of the 1920s. This perspective enhanced an analysis capable of bringing together theoretical and material aspects, Venturi’s thinking and his social life. At the same time, it also shifted the focus of my study from a theoretical and textual analysis, to a more complex multidisciplinary approach implying an extensive archival research.

Tutkimuksessani keskeinen primitiivisen käsite tarjoaa tulkintavälineenä mah- dollisuuden rikastuttaa ja uudistaa perusteellisella tavalla ymmärrystä Lionello Venturin (1865–1961) ammatillisesta ja henkilökohtaisesta elämästä ja erityisesti hänen kirjastaan Il gusto dei primitivi (1926). Primitivismi toimii punaisena lankana Venturin 1920-luvun ajattelussa ja toiminnassa yhdistäen toisiinsa hyvinkin erilaisia osa-alueita.

Tutkimukseni lähti liikkeelle havainnosta, että teoksessa Il gusto dei primitivi termi primitiivinen osoittautui vaikeasti määriteltäväksi. Termiin viitataan kirjassa samanaikaisesti sekä historiallisella että käsitteellisellä tasolla. Primitiivisyyden käsitteessä tiivistyy Venturin esteettinen teoria. Primitiivinen ei ollut hänelle vain esteettiseen luokitteluun kuuluva termi, vaan diskursiivinen käsite, jonka varaan hän rakensi teoriansa ja kritiikkinsä sekä taiteen keräilyä koskevat valintansa ja kulttuu- riset aloitteensa – hänen toimintansa merkitys ja hänen arvomaailmansa rakentuivat koherentisti primitiivinen-käsitteen pohjalle. Tähän samaan diskurssiin nojaten Venturi myös osallistui aikansa kulttuuria koskeviin kiistoihin ja tarjosi vaihtoeh- toja hallitseville näkemyksille asettuen oppositioon fasismin edustamia klassistisia käsityksiä vastaan. Primitivismi muodostui Venturille 1920-luvulla välineeksi, jonka avulla hän pystyi tuomaan esille ajatuksiaan ja joka takasi hänelle auktoriteettiaseman taideteoreetikkona, -historioitsijana ja -kriitikkona, neuvonantajana, kuraattorina, opettajana ja kulttuurivaikuttajana ilmapiirissä, jonka arvoja hän ei allekirjoittanut.

Venturin elämäntyön tarkastelu primitivismin kontekstissa auttaa ymmärtämään uudella tavalla taidehistorian ja taiteen keräilyn välisiä suhteita. Olen valaissut tätä asiaa osoittamalla, kuinka tärkeitä Venturin ajattelun kehittymiselle olivat yhtäältä taiteenkeräilijä Riccardo Gualinolta ja hänen piiriltään tullut rohkaiseva ja ennakkoluuloton vastaanotto ja toisaalta kiinnittyminen kansainväliseen taiteen tutkijoiden ja välittäjien, kuten Bernard Berensonin ja Osvald Sirénin, verkostoon. Primitivismi osaltaan auttoi myös ymmärtämään Venturin kiinnostusta Kiinan taiteeseen, hänen yhteyksiään teosofiaan ja hänen suhdettaan fasismiin sekä 1920- luvun kulttuuripolemiikkiin.

Valitsemani laaja-alainen lähestymistapa aiheeseen avasi mahdollisuuden analysoida samassa kontekstissa teoriaa ja käytäntöä – Venturin ajattelua ja hänen sosiaalista elämäänsä. Samalla se myös siirsi väitöskirjani fokuksen teorian ja tekstin analyysista monimuotoisemmaksi ja monitieteisemmäksi hankkeeksi, joka perustuu laajaan arkistotutkimukseen.

Tallennettuna: