Haku

Jaettu pedagoginen johtajuus ammatillisessa oppilaitosorganisaatiossa

QR-koodi

Jaettu pedagoginen johtajuus ammatillisessa oppilaitosorganisaatiossa

Pedagogista johtamista pidetään suomalaisen koulujohtamisen kulmakivenä. Sen tarve korostuu tulevaisuudessa, koska oppimisen ja opettamisen haasteet lisääntyvät. Oppilaitosorganisaatioissa korostuu tulevaisuudessa myös yhä enemmän jaettu johtajuus. Jaettu johtajuus on ehdoton edellytys oppilaitosorganisaation laajan pedagogisen johtamisen onnistumiselle. Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena oli jaettu pedagoginen johtajuus ammatillisessa oppilaitosorganisaatiossa. Tarkoituksena oli selvittää millaisena jaettu pedagoginen johtajuus näyttäytyy johtohenkilöstölle ja opettajille sekä millaisia muotoja jaettu pedagoginen johtajuus oppilaitoksen arjessa saa. Tutkimuksen eri vaiheissa hyödynnettiin TenKeys® -mallia, joka on jaetun pedagogisen johtajuuden tutkimiseen tarkoitettu malli. Ideaalimallin mukaan jaettu pedagoginen johtajuus koostuu 10 yhteisöllisyyden avaimesta; moniäänisyys, vuorovaikutus, asiantuntijuus, joustavuus, sitoutuminen, vastuunotto, neuvottelu, päätöksenteko, luottamukselle rakentuva kontrolli ja oman toiminnan arviointi.

Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Kohdeorganisaationa on Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu. Aineisto koostui 8 haastattelusta. Tutkimus osoitti, että johtohenkilöstön ja opettajien näkemykset jaetusta pedagogisesta johtajuudesta olivat jokseenkin samansuuntaiset. Jaettua pedagogista johtamista määriteltäessä haastateltavien puheessa korostui yhteistyö, jakaminen ja delegointi sekä sitoutuminen. Monen haastateltavan puheessa jaettu pedagoginen johtajuus määrittyi käytännön toimintojen kautta. Yleisesti ottaen jaetun pedagogisen johtamisen toimintojen nähtiin liittyvän erilaisiin ryhmämuotoihin ja niiden toimintaan sekä osallistamisen menetelmiin. Johtohenkilöstön puheessa yksi vahvimmin esille tullut jaetun pedagogisen johtamisen toiminto oli yhteistyö opettajien ja johdon välillä. Opetushenkilöstön puheessa puolestaan korostui nimenomaan opettajien välinen yhteistyö ja osaamisen jakaminen.

Tallennettuna: