Haku

Eettinen organisaatiokulttuuri ja ei-henkilöityvä organisatorinen luottamus terveydenhuollossa

QR-koodi

Eettinen organisaatiokulttuuri ja ei-henkilöityvä organisatorinen luottamus terveydenhuollossa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eettistä organisaatiokulttuuria ja ei-henkilöityvää organisatorista luottamusta terveydenhuolto-organisaation henkilöstön kokemana. Lisäksi tutkittiin eettisen organisaatiokulttuurin ja ei-henkilöityvän organisatorisen luottamuksen yhteyttä toisiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa tukemaan eettisen organisaatiokulttuurin edistämisessä ja organisatorisen luottamuksen kasvattamisessa. Lisäksi tutkimuksella saatavaa tietoa on mahdollista käyttää organisaation eettisyyteen, työhyvinvointiin ja vetovoimaisuuteen liittyvien ohjelmien kehittämisen tukena.

Tutkimus oli kvantitatiivinen, kuvaileva, korrelatiivinen tutkimus, jonka kohdejoukko oli yhden yksityisen terveyspalveluyrityksen yhden yksikön koko henkilöstö (N=411). Tutkimusaineisto kerättiin kokonaisotannalla maaliskuussa 2017 verkkokyselynä käyttäen yrityksen eettiset hyveet -mallin lyhennettyä mittaria (Corporate Ethical Virtues Short Form, DeBode ym. 2013) ja ei-henkilöityvän organisatorisen luottamuksen mittaria (Impersonal Trust Scale, Vanhala ym. 2011). Lisäksi kerättiin taustatietoja. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS-tilasto-ohjelmalla käyttäen kuvailevia menetelmiä, ryhmien välisiä vertailuja sekä usean muuttujan lineaarista regressioanalyysiä.

Tulosten mukaan organisaatiokulttuuri koettiin eettiseksi. Organisaation kyvykkyyttä kohtaan oltiin jokseenkin luottavaisia. Organisaation reiluutta kohtaan koettiin hieman kyvykkyyttä alhaisempaa luottamusta. Miehet, esimiehet ja yksityiset ammatinharjoittajat kokivat organisaatiokulttuurinsa muita eettisemmäksi ja myös he luottivat vahvimmin organisaatioonsa. Eettisellä organisaatiokulttuurilla havaittiin myönteinen yhteys ei-henkilöityvään organisatoriseen luottamukseen: mitä eettisemmäksi organisaatiokulttuuri koettiin, sitä vahvempaa luottamusta organisaatiota kohtaan koettiin. Eettinen organisaatiokulttuuri selitti 63 % luottamuksesta organisaation reiluutta ja 44 % organisaation kyvykkyyttä kohtaan. Tärkein ei-henkilöityvää organisatorista luottamusta selittävä hyve oli ylimmän johdon antama esimerkki, joka yksinään selitti puolet koetusta luottamuksesta.

Eettisen organisaatiokulttuurin edistäminen ja organisatorisen luottamuksen kasvattaminen auttavat organisaatioita vastaamaan eettisyyteen, tehokkuuteen, innovatiivisuuteen, menestykseen, vetovoimaisuuteen ja työhyvinvointiin liittyviin haasteisiin. Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota ylimmän johdon näkyvään eettiseen esimerkillisyyteen, henkilöstöjohtamisen käytöntöihin, keskijohdon tukemiseen eettisissä paineissa, palkkasuhteessa olevien ja naisten myönteisten kokemuksien lisäämiseen, naisten eettisen herkkyyden hyödyntämiseen ja sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseen työelämässä.

Tallennettuna: