Haku

Viides- ja kuudesluokkalaisten asenteet liikuntaläksyjä kohtaan ja liikuntaläksykokeilun yhteydet vapaa-ajan liikunta-aktiivisuuden määrään

QR-koodi

Viides- ja kuudesluokkalaisten asenteet liikuntaläksyjä kohtaan ja liikuntaläksykokeilun yhteydet vapaa-ajan liikunta-aktiivisuuden määrään

Kotitehtävien historia on pitkä, mutta liikuntaläksyjen antaminen on verrattain uusi ilmiö. Nuorten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuuden määrän on laskenut ja liikuntaläksyjen avulla pyritään lisäämään vapaa-ajan liikuntaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten liikuntaläksyihin suhtaudutaan, kuinka hyvin sähköisesti annettuja vapaaehtoisia liikuntaläksyjä tehdään ja voidaanko liikunnallisten kotitehtävien avulla edistää vapaaajan liikunta-aktiivisuutta. Näihin kysymyksiin haettiin vastauksia puolistrukturoidulla sähköisellä alku- ja loppukyselyllä, jotka toteutettiin liikuntaläksykokeilun alussa tammihelmikuussa 2017 ja toukokuussa 2017. Oppilaat merkitsivät tehdyt liikuntaläksyt itse ViLLEn sähköiseen järjestelmään, josta saatiin dataa tehtyjen liikuntaläksyjen määrästä. Aineiston analysointi toteutettiin monivalintakysymysten osalta IBM SPSS Statistics tilastointiohjelmalla. Avoimia kysymyksiä käytettiin mahdollisuuksien mukaan muun analyysin tukena.

Liikuntaläksyjä tehtiin melko heikosti, eikä niiden tekemistä vaadittu tai valvottu. Yli puolet vastanneista ilmoitti pitäneensä liikuntaläksyistä vähintään silloin tällöin. Myönteisemmin liikuntaläksyjen antamiseen suhtautuneet tekivät muita mieluummin annettuja liikuntaläksyjä. Myönteisemmin liikuntaläksyjen antamiseen suhtautuneet harrastivat myös enemmän hikoillen ja hengästyen tehtävää ja muuten kuin urheiluseurassa harrastettua vapaa-ajan liikuntaa. Useammin liikuntaläksyjä tehneet näyttivät harrastavan myös enemmän niin hikoillen ja hengästyen kuin muuten kuin urheiluseurassa harrastettua vapaa-ajan liikuntaa. Vapaa-ajan liikunta-aktiivisuudessa ei tapahtunut juuri muutosta liikuntaläksykokeilun aikana.

Tallennettuna: