Haku

Kouluympäristö oppilaan kokemana : yksilötason kokemuksia emotionaalisesta ja sosiaalisesta osallisuudesta ja akateemisesta koulusuoriutumisesta 3.–4. luokilla

QR-koodi

Kouluympäristö oppilaan kokemana : yksilötason kokemuksia emotionaalisesta ja sosiaalisesta osallisuudesta ja akateemisesta koulusuoriutumisesta 3.–4. luokilla

Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida kouluympäristön inklusiivisuutta oppilaiden kokemusten kautta. Tässä tutkimuksessa koulujen inklusiivisuutta tarkasteltiin yksilötason osallisuuden kokemuksina. Lisäksi tutkittiin, missä määrin emotionaalinen ja sosiaalinen osallisuus olivat yhteydessä oppilaan akateemiseen koulusuoriutumiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, missä määrin sosiaalinen osallisuus oli yhteydessä oppilaiden emotionaaliseen osallisuuteen. Tutkimus on osa PIQ -kyselylomakkeen Suomen pilotointia. Kyselyt kerättiin 2018 kahdessa pääkaupunkiseudun keskisuuressa koulussa 3.–4. luokilla. Tutkimusaineisto analysointiin IBM SPSS -tilasto-ohjelmalla käyttäen korrelaatiokerrointa ja hajontakuvioita. Tulokset osoittivat, että osallisuuden kokemukset jakautuivat kouluissa. Emotionaalinen ja sosiaalinen osallisuus olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppilaiden akateemiseen koulusuoriutumiseen. Oppilaiden emotionaalinen ja sosiaalinen osallisuus erosivat merkitsevästi akateemisesti heikkojen ja taitavien oppilaiden välillä, mutta osallisuuden kokemukset eivät eronneet tyttöjen ja poikien välillä. Akateemisesti taitavien oppilaiden kouluviihtyvyydellä oli negatiivinen yhteys emotionaaliseen sekä sosiaaliseen osallisuuteen. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaiden kokema emotionaalinen ja sosiaalinen osallisuus on merkittävässä asemassa oppilaan yksilötason osallisuuden kokemuksessa ja koulujen osallistavien käytänteiden kehittämisessä. Tutkimus osoitti, että erityisesti akateemisesti taitavat oppilaat tarvitsevat tukea kouluympäristöltä emotionaalisen ja sosiaalisen osallisuuden kehittymiseen ja säilyttämiseen.

Tallennettuna: