Haku

"Kun Uuno on luokassa, kenelläkään ei oo paha mieli" : tapaustutkimus koulukoirasta ja koira-avusteisesta tunnetuesta alakoulussa

QR-koodi

"Kun Uuno on luokassa, kenelläkään ei oo paha mieli" : tapaustutkimus koulukoirasta ja koira-avusteisesta tunnetuesta alakoulussa

Eläinavusteinen työskentely on kattotermi, joka pitää sisällään myös eläinavusteisen opetuksen. Esimerkiksi opetuksessa mukana olevan koiran on todettu vähentävän oppilaiden stressiä ja parantavan opiskeluolosuhteita. Tässä tapaustutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan koira-avusteisen opetuksen ja tunnetuen toteutumista yhden opettajan ja tämän 19 oppilaan kohdalla. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista taustatyötä koira-avusteisen opetuksen aloittaminen vaatii, ja millaisia opetusmenetelmiä tutkimukseen osallistunut opettaja hyödynsi koira-avusteisessa opetuksessaan. Lisäksi selvitettiin, miten koiraa hyödynnettiin tunnetukena tutkitussa ryhmässä sekä millaisissa tilanteissa ja millaisten oppilaiden kanssa koira-avusteisesta tunnetuesta on erityisesti hyötyä. Myös oppilaiden kokemuksia koira-avusteisuudesta kartoitettiin tutkimalla, kuinka oppilaat suhtautuivat koira-avusteiseen opetukseen ja tunnetukeen, sekä opetuksen ilmapiiriin. Haastattelemalla opettajaa ja oppilaita sekä havainnoimalla ryhmän oppitunteja selvisi, että koira-avusteisen toiminnan aloittaminen edellyttää paljon etukäteisjärjestelyjä. Tutkitun ryhmän koira-avusteisessa opetuksessa hyödynnettiin etenkin opettajajohtoista opetusta, yksilötyöskentelyä sekä ryhmä- ja työpistetyöskentelyä. Koira-avusteisesta tunnetuesta voitiin erottaa kahdenlaista toimintamallia, joissa koira toimi joko olemalla läsnä tunnetukea vaatineissa tilanteessa tai vaihtoehtoisesti olemalla tilanteessa aktiivinen toimija. Opettajan mukaan koira-avusteisesta tunnetuesta hyötyivät etenkin oppilaat, joilla oli koulunkäyntiin liittyviä hankaluuksia ja koira-avusteista tunnetukea vaativat tilanteet olivat ennen kaikkea spontaaneja. Oppilaat suhtautuivat koira-avusteiseen opetukseen pääasiassa myönteisesti, mutta muutama oppilas toi esiin myös negatiivisia tuntemuksia koira-avusteisesta opetuksesta. Tutkittaessa koiran vaikutusta opetuksen ilmapiiriin huomattiin, että sekä opettaja että oppilaat kokivat koiran rauhoittavan opetusta, esim. oppilaita lukutilanteissa. Tulosten perusteella nousi esiin tarve koira-avusteiselle pienryhmäopetukselle, jossa jokaisen oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin voitaisiin vastata entistä tehokkaammin koira-avusteisin, eriyttävin menetelmin. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tutkimuksessa nousi esiin koira-avusteisen opetuksen tarpeen perustelun tärkeys opetusta aloittaessa. Huolellisesti etukäteen tehty valmistelutyö mahdollistaa koira-avusteisen opetuksen.

Tallennettuna: