Haku

Suuntana Aasia : Tavoitteelliseen opetus-, tiede- ja kulttuuriyhteistyöhön Aasian maiden kanssa

QR-koodi
Finna-arvio

Suuntana Aasia : Tavoitteelliseen opetus-, tiede- ja kulttuuriyhteistyöhön Aasian maiden kanssa

Opetusministeriön Aasia-toimintaohjelmaan “Suomi, Aasia ja kansainvälinen yhteistyö” (2006:9) perustuen opetusministeriö kutsui 26.9.2006 varatuomari Markku Linnan selvitysmieheksi laatimaan edellä mainittuun toimintaohjelmaan perustuen selvityksen ja ehdotuksen opetus-, tiede- ja kulttuuritoimialan läsnäolon tukitoiminnan kehittämiseksi Aasian yhteistyömaissa. Selvitysmiehen asiantuntijasihteeriksi opetusministeriö kutsui FT Mari Suvannon Turun yliopistosta. Selvityksen tueksi perustettiin tukiryhmä, johon nimettiin edustajat opetusministeriöstä, yliopistoista ja ammattikorkeakouluista, Suomen Akatemiasta, Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksesta, kauppa- ja teollisuusministeriöstä, ulkoasiainministeriöstä, Museovirastosta, Sitrasta sekä Music Export Finlandista. Tukiryhmän puheenjohtajana toimi opetusministeriön ylijohtaja Riitta Kaivosoja. Tukiryhmä kokoontui selvityksen aikana yhteensä neljä kertaa.

Selvityksessä toimeksiannon mukaisesti selvitysmiehen tuli 1) tarkastella kokonaisuutena sellaisia Aasian maissa tarvittavia toimenpiteitä, joiden avulla voidaan parantaa suomalaisten tutkimus-, koulutus- ja kulttuuriyhteistyön toimijoiden kansainvälistymisen toimintaedellytyksiä, 2) selvittää osana kokonaisuutta Fudanin ja New Delhin pohjoismaisten yliopistoverkostojen ja Pekingin yhteistyötahojen tarjoamat mahdollisuudet tukipisteiden kehittämiseksi vastaamaan Suomen yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, Suomen Akatemian ja CIMO:n tarpeita eri tahojen yhteistyötä hyödyntävän organisoitumisen pohjalta, 3) arvioida Suomen Japanin Instituutin toimintaedellytysten kehittämistarpeet ja selvittää kulttuuri-instituutin perustamismahdollisuudet Kiinaan ja Intiaan, 4) selvittää, kuinka Shanghain FinChi-keskusta voitaisiin käyttää korkeakoulutoiminnan ja kulttuuriviennin tukemiseksi, 5) selvittää yhteistyömahdollisuudet Sitran Intia-ohjelman ja muun Aasia-toiminnan kesken, 6) selvittää mahdollisuudet Suomen ulkoasiain edustusverkon kanssa tapahtuvan yhteistyön kehittämiseksi, 7) tehdä ehdotukset läsnäolon parantamiseksi tarvittaviksi toimenpiteiksi, arvioida niistä aiheutuvat kustannukset ja tehdä ehdotukset rahoituksesta eri osapuolten kesken.

Selvityksen maantieteellisiksi kohdealueiksi rajattiin Kiina, Intia, Korean tasavalta ja Japani. Selvitysmies kuuli selvityksen aikana asiantuntijoita eri ministeriöistä, yliopistoista ja ammattikorkeakouluista, Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksesta, Suomessa toimivista suurlähetystöistä ja useista muista organisaatioista sekä teki selvityksen edellyttämät kartoitusmatkat Kiinaan, Intiaan, Korean tasavaltaan ja Japaniin.

Selvityksen tuloksena selvitysmies ehdottaa lukuisia toimia opetusministeriön hallinnonalan Aasia-yhteistyön kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotukset kohdistuvat 1) Aasia-yhteistyön tavoitteiden selkeyttämiseen ja koordinaation parantamiseen, 2) opiskelija-, tutkija- ja asiantuntijavaihdon sekä tutkimusyhteistyön syventämiseen, 3) kulttuuriyhteistyön ja kulttuuriviennin kehittämiseen, 4) pohjoismaisen ja EU-yhteistyön hyödyntämiseen sekä 5) opetus-, tiede- ja kulttuuritoimialan läsnäolon kehittämiseen. Läsnäolon kehittämiseksi selvitykseen sisältyy ehdotus tiede- ja kulttuurineuvoksen tehtävän luomisesta eri hallinnonalojen yhteisrahoituksella Suomen Kiinan ja Intian suurlähetystöihin sekä lyhytaikaisen virkamiehen lähettämisestä Korean tasavaltaan. Japanissa toimintaa kehitetään syventämällä jo olemassa olevaa yhteistyötä suomalaistoimijoiden kesken sekä osallistumalla aktiivisesti Japaniin perusteilla olevan Suomen innovaatiokeskuksen toiminnan valmisteluun.

Selvitys sisältää esityksen selvitysmiehen ehdottamien toimenpiteiden aiheuttamista kustannuksista ja niiden jakautumisesta opetusministeriön hallinnonalan eri toimijoiden kesken. Lisäksi esitetään aikatauluehdotukset, joiden puitteissa selvityksen sisältämiä toimenpiteitä ehdotetaan suoritettavaksi.

Tallennettuna: