Ohjauksen toimintamalleja lukion opinto-ohjaajille -sivusto
Ohjauksen toimintamalleja lukion opinto-ohjaajille -sivusto
Oppimateriaali
Lindberg Julian, Turun kaupunki
; Lukka Anne, Turun kaupunki
; Valtanen Jukka, Turun yliopisto
; Seppä Pauliina, Salon kaupunki
Luotu: 7.12.2023, Muokattu: 7.12.2023
Sisältö
- Ohjauksen toimintamalleja lukion opinto-ohjaajille (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Löydät tältä sivustolta jatko- ja uraohjauksen toimintamalleja ja työkaluja lukion opinto-ohjaajien työn tueksi. Sivustolla esitellyt mallit ja työkalut on kehitetty Tie tulevaisuuteen -hankkeessa. Se toteutettiin Turun ja Salon kaupunkien lukioiden ja Turun yliopiston normaalikoulun lukion opinto-ohjaajien yhteistyönä vuosina 2022–2023. Hanketta rahoittivat Opetushallitus ja toteuttajaorganisaatiot.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori |
Koulutusaste |
Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Työkalu |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Minä opiskelijana Opinto-ohjaus |
Tavoite- ja sisältöalue |
asettaa valintojaan tärkeysjärjestykseen suhteessa omiin suunnitelmiinsa henkilökohtainen opintosuunnitelma: opiskelu-, ylioppilastutkinto- sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelma henkilökohtaisen opinto-, ylioppilastutkinto- sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman päivittäminen hyvinvointi, opiskelukyky, tasapainoinen elämä itsetuntemus ja omat vahvuudet sekä oman osaamisen monipuolinen tunnistaminen, kehittäminen ja dokumentointi jatko-opintoihin ja tulevaisuuden suunnitteluun liittyvät tietolähteet, digitaaliset ohjauspalvelut ja hakujärjestelmät jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelu, jatko-opintoihin hakeutuminen Suomessa ja ulkomailla oman hyvinvoinnin edistäminen oman talouden hallinta, opintotuki ja asuminen opiskelu- ja tiedonhankintataidot, oppimaan oppiminen osaa lukiossa tarvittavat opiskelutaidot ja -menetelmät sekä työtavat osaa suunnitella ajankäyttönsä siten, että selviytyy opiskelun ja muun elämän vaatimuksista osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa osaa toimia monikulttuurisissa toimintaympäristöissä syventää osaamistaan itsetuntemuksen sekä elämänsuunnittelu- ja elämänhallintataitojen osalta toimijuus, arjen- ja elämänhallintataidot, minäpystyvyys sekä toimintakyky tulevaisuuden ennakointiosaaminen sekä kyky tunnistaa oppimistarpeensa suhteessa tulevaisuuden osaamistarpeisiin tunnistaa henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkityksen urasuunnittelun kannalta tunnistaa ja osaa sanoittaa sekä dokumentoida osaamistaan tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan tuntee itsensä kannalta olennaiset jatkokoulutusvaihtoehdot ja niiden pääsyvaatimukset sekä valintaprosessit tuntee kansainvälisiä koulutus- ja työllistymisvaihtoehtoja tuntee lukio-opintojen käytänteet ja opintojen rakenteen ymmärtää, miten tehdyt valinnat vaikuttavat mahdollisuuksiin hakeutua jatko-opintoihin |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Ohjauksen toimintamalleja lukion opinto-ohjaajille -sivusto |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202312_00027025_9 |
Tekijät |
Julkaisija |
Turun kaupunki, kasvatus- ja opetus, lukiokoulutus,
2023
|
Julkaistu |
Turun kaupunki, kasvatus- ja opetus, lukiokoulutus,
2023
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla |
Saavutettavuuden esteet |
ei tiedossa |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä