Haku

School attendance problems in adolescents with ADHD

QR-koodi

School attendance problems in adolescents with ADHD

Problem med skolnärvaro bland ungdomar med ADHD

There are various reasons for children to stay at home from school, and studies has shown a connection between having a neuropsychiatric diagnosis, such as attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and school absenteeism. The aim of the present study was to investigate school attendance problems (SAP) and the reasons for them, as reported by adolescents with ADHD and neurotypical adolescents. The current study (N = 1569) was a part of the School absence in Finland-project. The measure for this study is The Inventory of School Attendance Problems (ISAP). The ISAP questionnaire contains both a symptom scale (ISAP S) that shows how much of the symptom is present and a function scale (ISAP F) that shows if and how the symptoms impact school attendance. A multivariate analysis was made to analyze the results and to control background variables. The results show that adolescents with ADHD had been more absent from school compared to neurotypical adolescents during the prior 12-weeks. Adolescents with ADHD showed also significantly more symptoms (agoraphobia/panic, problems within the family and problems with parents) than neurotypical peers and more of the symptoms (separation anxiety, agoraphobia/panic, aggression, problems within the family and problems with parents) led more often to SAP. The results are in accordance with our initial hypotheses and previous studies. Because of the low response rate on the ISAP F scale, the results regarding reasons for SAPs should be interpreted with caution. Future research could examine which protective actions could be used to prevent SAPs in adolescents with ADHD.

Det finns flera anledningar till att ett barn stannar hemma från skolan och studier har visat att det finns ett samband mellan att ha en neuropsykiatrisk diagnos, såsom ADHD och skolfrånvaro. Syftet med denna studie var att undersöka närvaroproblem i skolan och orsakerna till dem bland ungdomar med ADHD och neurotypiska ungdomar. Den aktuella studien (N = 1569) var en del av projektet Skolfrånvaro i Finland. Måttet för denna studie var The Inventory of School Attendance Problems (ISAP). ISAP-frågeformuläret har både en symtomskala (ISAP S) som visar hur mycket av symtomen som finns och en funktionsskala (ISAP F) som visar om och hur symtomen påverkar skolgången. En multivariat analys gjordes för att analysera resultaten och för att kontrollera för bakgrundsvariabler. Resultaten visade att ungdomar med ADHD hade varit mer frånvarande från skolan jämfört med neurotypiska ungdomar under de senaste 12 veckorna. Ungdomar med ADHD visade också signifikant fler symtom (agorafobi/panik, problem inom familjen och problem med föräldrar) än neurotypiska jämnåriga och fler av symtomen (separationsångest, agorafobi/panik, aggression, problem inom familjen och problem med föräldrar) ledde till oftare till närvaroproblem. Resultaten överensstämmer med våra initiala hypoteser och med tidigare studier. På grund av den låga svarsfrekvensen på ISAP F-skalan bör resultaten gällande orsaker till närvaroproblem tolkas med försiktighet. Framtida forskning skulle kunna undersöka vilka skyddsåtgärder som skulle kunna användas för att förhindra problem med skolnärvaro hos ungdomar med ADHD.

Tallennettuna: