Haku

En kvalitativ studie om prestationsmätning i icke-vinstdrivande organisationer

QR-koodi

En kvalitativ studie om prestationsmätning i icke-vinstdrivande organisationer

Icke-vinstdrivande organisationer kännetecknas av fokus på värderingar och faktum är att värderingar ofta är centrala för icke-vinstdrivande organisationers arbete och styr deras uppdrag. Andra särdrag för icke-vinstdrivande organisationer är de komplexa frågor de försöker ta itu med. Därmed är prestationerna i organisationerna förknippade med hur väl de lyckats arbeta med dessa frågor. Prestationsmätningen inom den icke-vinstdrivande sektorn kompliceras av det faktum att icke-vinstdrivande organisationer ofta fullföljer uppdrag vars prestationer är svåra att mäta. Syftet med denna avhandling är en strävan till en ökad kunskap om prestationsmätning och -styrning i en icke-vinstdrivande miljö i relation till mätningen av dess effekter. Studien har utförts som en kvalitativ fallstudie av två välgörenhetsorganisationer. Datainsamlingen i avhandlingen har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från fallorganisationerna. Resultaten i avhandlingen tyder på att icke-vinstdrivande organisationer tillämpar prestationsmätning dels på grund av yttre tryck från intressenter och för att kunna utveckla sin egna verksamhet. Dessutom visar resultaten att prestationer i en icke-vinstdrivande miljö är lättare att mäta än organisationers effekter. Prestationsmätning inom icke-vinstdrivande organisationer förmår att lyfta fram indikationer på hur de arbetar i praktiken i enlighet med deras syfte och uppdrag som styrs av deras värderingar, men har svårigheter att redogöra för och ge exakta mått på deras effekter i samhället på grund av komplexiteten av icke-vinstdrivande organisationers verksamhet.

Tallennettuna: