Haku

Real repair intervals of bridge structures in Nordic countries

QR-koodi

Real repair intervals of bridge structures in Nordic countries

Siltarakenteiden todelliset korjausvälit Pohjoismaissa

Tässä diplomityössä oli tarkoitus selvittää siltojen rakenneosien todelliset korjaus- ja käyttöiät Pohjoismaissa. Suunniteltaessa sillan tulevia korjauksia on tärkeää tietää rakenteiden optimaalisin korjausikä. Korjaus- ja uusimisikiä tarvitaan suunniteltaessa sillan tehokasta elinkaarta.

Työn kirjallisuusosuus käsittelee Pohjoismaiden sillastojen rakenteita, siltojen hallinta järjestelmiä sekä siltojen tarkastustoimintoja. Kaikissa Pohjoismaissa siallastojen rakenteet ovat hyvin samankaltaiset. Jokaisella maalla on omat siltojen hallintajärjestelmänsä ja siltojen tarkastusmenetelmät, mutta ne eivät eroa merkittävästi toisistaan.

Työn tarkoituksena oli selvittää eri maiden liikennevirastojen rekistereistä siltojen rakenneosien toteutuneet korjausvälit. Tutkimuksessa tarkastellut rakenneosat olivat: reunapalkki, siltakannen pintarakenteet, siltojen kaiteet, laakerit ja liikuntasaumalaitteet sekä teräsrakenneosien uusintamaalaus ja betonisten rakenneosien uudelleen pinnoitus. Lisäksi tutkittiin liikenteen ja sääolosuhteiden vaikutusta rakenneosien uusimis- ja korjaustarpeeseen.

Työn tulokset olivat yllättäviä, sillä sääolosuhteilla, liikennemäärillä ja tien suolauksella oli odotettua pienemmät vaikutukset rakenteiden kestävyyksiin. Myös rakenteiden toteutuneet korjausiät olivat ennakoitua suurempia.

Tallennettuna: