Haku

Evaluating the impact of industrial design to company performance in product development

QR-koodi

Evaluating the impact of industrial design to company performance in product development

Muotoilun vaikutuksien arviointi yrityksen suorituskykyyn tuotekehityksessä

Muotoilun käytöllä on todettu olevan positiivinen vaikutus yrityksen taloudelliseen menestykseen. Taustalla olevaa prosessia, miksi näin on, ei kuitenkaan ole pystytty johdonmukaisesti selvittämään. Tämä yhteys olisi kuitenkin tärkeää ymmärtää, jotta muotoilun kontribuutio yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn pystyttäisiin todentamaan. Useat tahot pitävät muotoilun mitattavuutta tärkeänä, koska se mahdollistaisi muotoilun tehokkaan johtamisen, ja auttaisi muun muassa muotoiluun liittyvien investointipaatoksien tekemisessä. Muotoilun mittaamiseen liittyviä kysymyksiä selvittämään käynnistettiin vuonna 2011 Design ROI -tutkimushanke Suomen muotoilutoimistojen yhdistyksen toimesta.

Tässä työssä käsitelty tutkimus on jaettu kahteen vaiheeseen. Ensimmäinen vaihe toteutettiin Design ROI -projektin aikana, ja toinen vaihe oli täydentävä tutkimus projektille. Design ROI -projektin yhtenä tavoitteena oli kehittää muotoilutoimistojen käyttöön työkalu, jonka avulla muotoilun arvo pystytään kommunikoimaan toimistojen asiakkaille sekä laadullisesti että määrällisesti. Työkalun kehitystä ja testausta varten tehtiin projektin aikana muun muassa kirjallisuuskatsaus, kyselyitä ja haastatteluita sekä järjestettiin työpajoja muotoilutoimistoille ja hiedan asiakkailleen. Yksi projektin lopputuloksista oli ensimmäinen prototyyppi muotoilun vaikutuksia todentavasta Design ROI -työkalusta.

Täydentavan tutkimuksen tavoitteena oli laatia ehdotuksia suuntaviivoiksi Design ROI -työkalun jatkokehitykselle. Tavoitteena oli myös todentaa projektin aikana tehtyä oletusta työkalun potentiaalisesta käyttäjäryhmästä. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tehtiin haastatteluita viidessä suuressa muotoiluintensiivisessä yrityksessä.

Tutkimuksen tuloksien mukaan ehdotettiin, että Design ROI -työkalun kohdekäyttäjäryhmä olisivat pienet ja keskisuuret yritykset sekä suuret yritykset, jotka eivät käytä muotoilua tai käyttävät sitä vain stailaukseen. Lisäksi ehdotettiin, että jatkokehityksen painopiste olisi muotoiluaktiviteettien, hyötyjen ja taloudellisen suorituskyvyn välisien yhteyksien validoinnissa, jotta prosessi, miten muotoilu vaikuttaa yrityksen suorituskykyyn, tulisi näkyväksi. Nain ollen työkalu kommunikoisi tehokkaasti muotoilun avulla saavutettavissa olevat hyödyt yrityksille, ja i muotoilu saavuttaisi aikanaan strategisemman roolin yrityksissä.

Tallennettuna: