Haku

Achievement badges in educational context

QR-koodi

Achievement badges in educational context

Suoritusmerkit opetuskäytössä

Pelillistäminen on viime vuosina kasvattanut suosiotaan erilaisissa yhteyksissä kuten opetuksessa ja markkinoinnissa. Usein se määritellään pelinomaisten mekaniikkojen liittämiseksi olemassa oleviin palveluihin. Tämä diplomityö käsittelee pelillistämistä suoritusmerkkien avulla opetuksen yhteydessä kahdesta eri näkökulmasta: kuinka pelillistämistä voidaan tuoda olemassa olevan kurssin verkkotehtäviin ja kuinka opiskelijat suhtautuvat pelillistämiseen.

Pelillistämisen lisäämistä tutkittiin arvioimalla olemassa olevia kaupallisia ja avoimen lähdekoodin ratkaisuja. Kuitenkin päädyttiin luomaan uusi järjestelmä suoritusmerkkeineen, joka kommunikoi kurssilla käytetyn A+ -oppimisen hallintajärjestelmän kanssa.

Järjestelmää käytettiin Tietorakenteet ja algoritmit -kurssin verkkotehtävissä kurssin jälkimmäisellä puoliskolla. Järjestelmää arvioitiin suunniteltujen määrittelykriteerien suhteen, ja lisäksi opiskelijoiden reaktioita järjestelmään sekä suoritusmerkkeihin arvioitiin vertailemalla heidän käyttäytymistään ennen ja jälkeen järjestelmän käyttöönottoa. Kurssin jälkeisessä kyselyssä kerättiin palautetta järjestelmästä ja suoritusmerkeistä sekä numeerisesti että avoimilla tekstivastauksilla, Tämän kyselyn tuloksia käytettiin myös järjestelmän toiminnan sekä opiskelijoiden raportoimien reaktioiden arvioimiseen.

Havaittiin, että suoritusmerkit eivät sovellu kaikille opiskelijoille. ja heillä on hyvinkin erilaisia reaktioita niihin. Kuitenkin näyttäisi, että osalle opiskelijoista suoritusmerkit soveltuvat heidän motivoimiseen ja parempien opiskelutapojen kannustamiseen.

Tallennettuna: