Haku

An evaluation assessment of a vowel training system : The Vowel Game

QR-koodi

An evaluation assessment of a vowel training system : The Vowel Game

Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää, onko reaaliaikaisella visuaalisella palautteella vaikutusta suomenruotsin /u̶/-vokaalin matkimiseen, ja voiko tämän kaltainen palaute tehdä lausumisesta säännöllisempää. Tutkimuksen kohteena oli Turun Yliopiston Informaatioteknologian laitoksella luotu, Annu Paganuksen toteuttama The Vowel Game -niminen vokaalipeli. Vokaalipeliä testattiin 20 suomalaisella aikuisella, joiden iät vaihtelivat välillä 19-30 vuotta ja joilla ei ollut entuudestaan ruotsinkielistä taustaa koulussa opitun ruotsin lisäksi. Henkilöt jaettiin kahteen ryhmään siten, että molemmissa oli 4 naista ja 6 miestä. Varsinainen testiryhmä hyödynsi Vokaalipelin reaaliaikaista visuaalista palautetta kontrolloiduissa testiolosuhteissa matkiakseen yksittäistä suomenruotsin /u̶/-vokaalia sekä sanaa /hu̶s/ 'hus' (talo). Matkiminen tapahtui tallenteelta kuultujen sekä synteettisten (/u̶/) että luonnollisten (/hu̶s/) mallien perusteella. Verrokkiryhmä matki ainoastaan malleja ilman pelin visuaalista palautetta. Tutkimusten hypoteesina oli olettamus, että visuaalista palautetta saanut testiryhmä kykenisi kohdistamaan imitoimansa vokaalit paremmin Vokaalipelin vokaalikartassa kuin verrokkiryhmä ja sitä kautta oppisi tuottamaan vokaalin säännöllisemmin. Tarkoituksena oli tutkia myös ryhmien keskimääräisten osumapisteiden hajontoja alku- ja lopputilanteissa, sekä tutkia, miten tulokset muuttuivat sekä ryhmien sisällä että ryhmien välillä. Tulosten analyysit osoittivat, että Vokaalipelin tuottama reaaliaikainen visuaalinen palaute auttoi testiryhmää selkeästi tuottamaan suomenruotsin /u̶/-vokaalin säännöllisemmin kuin verrokkiryhmä. Tämä tulos viittaisi siihen, että Vokaalipeliä voitaisiin käyttää työkaluna sekä puheterapiassa että apuvälineenä vieraan kielen opiskelijoille uusien vokaalikategorioiden oppimisessa. Tutkimuksessa esitetään katsaukset myös muutamiin aiempiin vokaalien lausumista opettaviin järjestelmiin sekä formanttianalyysiin ja sen matemaattisiin metodeihin. Lisäksi tutkimus esittää taustatietona perusteoriat puheentuottamisen anatomiasta sekä yleiset käsitykset puheäänten havaitsemisesta ja kategorisoimisesta.

Tallennettuna: