Haku

Dramaturgi elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessissa - Tuottajan näkökulma

QR-koodi

Dramaturgi elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessissa - Tuottajan näkökulma

Dramaturg in the script development process of a feature film – Producer’s perspective

Elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessia on tutkittu suhteellisen vähän kotimaisesti ja kansainvälisestikin, erityisesti siinä toimivien ammattilaisten näkökulmasta. Käsikirjoitusten kehittely kuitenkin luo välttämättömät toimintaedellytykset tuottajan työn jatkuvuudelle ja se on melko edullinen vaihe koko elokuvatuotannon mittakaavassa erilaisten ongelmien ja tarinallisten haasteiden ratkaisemiselle. Miten voisimme siis panostaa elokuvakäsikirjoituksen kehittelyyn enemmän?

Tämän tutkimuksen tavoitteena on avata keskustelua elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessin eräänlaisesta salaisesta yhteistyökumppanista, jonka ammattitaidon hyödyntäminen on kasvanut tasaiseen tahtiin Suomessa kuluneiden kahden vuosikymmenen aikana. Elokuvadramaturgi tai toiselta nimeltään käsikirjoituskonsultti on Suomessa usein kirjoittajataustan omaava, valtavan käsikirjoitusteorian hallitseva ammattilainen, jonka palveluja tuottaja ostaa käsikirjoitusprosessin eri vaiheissa. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin miksi ja miten dramaturgi on mukana elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessissa sekä, millaista on hyvä dramaturgin palvelu tuottajan ja käsikirjoittajan näkökulmasta.

Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka metodiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelututkimus. Tutkimusta varten on haastateltu kuutta elokuva-alalla aktiivisesti toimivaa ammattilaista, joilla on pitkä työhistoria alalla: kolmea tuottajaa, kahta käsikirjoittajaa sekä yhtä elokuvadramaturgia. Haastattelut toteutettiin fyysisesti ja ne seurasivat ennalta valmisteltuja kysymyksiä, säilyttäen kuitenkin keskustelevuuden tilanteessa.

Tutkimuksen tulokset eivät tarjoa yhtä vastausta siihen, mitä elokuvadramaturgin palvelu on tai millainen hyvän dramaturgin tulisi olla. Se tarjoaa lukijalleen katsauksen dramaturgin työhön elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessissa ja kuvaa erilaisia lähestymistapoja tälle työlle identifioimalla niin dramaturgin tekemiä konkreettisia toimenpiteitä kuin hedelmällistä yhteistyötä tukevia dramaturgin ominaisuuksia. Tutkimuksen avulla on pyritty myös tarjoamaan lukijalle keinoja löytää omasta prosessistaan hetkiä, jolloin dramaturgin voisi tuoda mukaan elokuvakäsikirjoituksen kehittelyyn.

Dramaturgin palvelu on yleensä ns. pistokeikkaa, eli hän tekee yksittäisiä kommentointikierroksia tekijöiden tarpeen mukaan käsikirjoituksen kehittelyprosessin eri vaiheissa. Hänen kanssaan voidaan myös rakentaa pidempiaikainen työskentelysuhde. Dramaturgin palvelulta kaivataan usein innostavaa ulkopuolista näkökulmaa kehitteillä olevaan tekstiin. Tämän näkökulman tulee olla puhtaasti teksti- ja kirjoittajalähtöinen ja dramaturgin tulee jättää oma tekijyytensä yhteistyön ulkopuolelle. Hyvä dramaturgi hallitsee erinomaiset palautteenantotaidot, korkean tekstianalyysitaidon ja kyvyn kontekstoida tekstiä laajempaan taiteen kenttään. Keskustelu dramaturgin kanssa lähtee liikkeelle tekijöiden intentiosta ja siitä, mitä tekstissä on jo näkyvissä.

Tämä tutkimus ottaa osaa elokuvakäsikirjoituksen kehittelystä käytävään akateemiseen keskusteluun kahden kehittelyssä mukana olevan ydintekijän eli tuottajan ja käsikirjoittajan näkökulmasta. Tutkimus laajentaa käsitystä suomalaisen elokuvakäsikirjoituksen kehittämisprosessin kulusta nostamalla esiin elokuvadramaturgin työn merkityksen prosessin sisäisenä toimijana, ei yhtenä monesta prosessin ulkopuolisesta palautteenantajatahosta.

Tallennettuna: