Haku

Bayesian regression analysis of fuel consumption and emission trading effects in maritime shipping

QR-koodi

Bayesian regression analysis of fuel consumption and emission trading effects in maritime shipping

Bayesilainen regressioanalyysi polttoaineen kulutuksesta ja päästökaupan vaikutuksista merikuljetuksissa

Merikuljetus aiheuttaa lähes kolme prosenttia globaaleista kasvihuonepäästöistä. Koska päästöt ja merkittävä osa käyttökustannuksista aiheutuvat polttoaineen kulutuksesta, kulutuksen vähentäminen on tärkeää niin ympäristöllisistä kuin taloudellisista syistä. Vauhdittaakseen päästövähennyksiä, Euroopan komissio on ehdottanut laivaliikenteen liittämistä Euroopan unionin päästökauppajärjestelmään (EU ETS).

Tässä työssä analysoidaan viiden aluksen laivaston polttoaineen kulutusta ja ennustetaan EU ETS:n käyttöönoton vaikutusta meriliikenteen energiakustannuksiin probabilistisella mallilla. Laivaston polttoaineen kulutusta mallinnetaan hierarkisella Bayesilaisella yleistetyllä additiivisella mallilla. Työssä tarkastellaan kulutukseen vaikuttavia tekijöitä ja tehtyjen päästövähennystoimenpiteiden tehokkuutta. Energiakustannuksia ennustetaan vuosille 2022-2026 yhdistämällä ennusteet polttoaineen ja päästöoikeuden hinnoille. Ennustamiseen käytetään Bayesilaisia yleistettyjä regressiomalleja. Lopuksi vaihtoehtoisten polttoaineiden kustannuskilpailukykyä arvioidaan lyhyesti.

Polttoaineen kulutukselle rakennettu malli suoriutuu paremmin kuin yksinkertaiset mallit. Sitä voidaan käyttää toteutettujen päästövähennystoimenpiteiden tulosten arvioinnissa ja seuraavien toimenpiteiden priorisoinnissa. Tarkastelluissa laivamatkoissa huomataan laskeva trendi polttoaineen kulutuksessa. Energiakustannusten ennusteissa huomataan energiakustannusten kasvu tarkastellulla aikavälillä. Ennusteisiin liittyy suuri määrä epävarmuutta ja joissain skenaarioissa metanolista ja ammoniakista tulee kustannuskilpailukykyisiä vaihtoehtoisia polttoaineita ennen vuotta 2026.

Tallennettuna: