Haku

Sokerisateenkaaria - Tieteen ja kuvataiteen yhdistäminen peruskoulun 5 - 6 vuosiluokan opetuksessa

QR-koodi

Sokerisateenkaaria - Tieteen ja kuvataiteen yhdistäminen peruskoulun 5 - 6 vuosiluokan opetuksessa

Sugar rainbows - combining science and visual arts in the teaching of the 5 - 6 year grades of basic education

Opinnäytetyön aihe valikoitui suoraan tarpeesta saada tietoa, miten perusopetuksessa on yhdistelty luonnontieteellis-matemaattisia aineita ja kuvataidetta. Tutkielmassa jatkossa esiintyvä käsite tiede tarkoittaa juuri luonnontieteellis-matemaattisia aineita ja taide viittaa kuvataiteeseen. Tutkielma on tarvekartoitus samalla myös siitä, millaista opaskirjaa opettajat kaipaisivat. Tutkimuskysymys on: millainen kokemus alakoulun opettajilla on tieteen ja kuvataiteen yhdistämisestä.

Perusopetuksen opetussuunnitelmasta avataan pääasiassa ympäristöopin, matematiikan ja kuvataiteen perusteita valtakunnallisella sekä paikallisella tasolla sekä pohditaan ympäristöopin ja matematiikan yhdistämistä kuvataiteeseen. Oppiainekohtaisten kuvausten lisäksi käsitellään laaja-alaista osaamista, monialaisia oppimiskokonaisuuksia ja opetuksen eheyttämistä sekä STEAMia. Nämä termit ovat myös olennaisesti liitettävissä kahden eri oppiaineen yhdistämiseen ja siihen, miten yhdistelmien toteutus on mahdollista peruskoulumaailmassa.

Tutkimuksen aineisto muodostui 5. - 6. luokkien opettajille toteutetusta laadullisesta kyselystä. Aineisto käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysilla ja vastaukset luokiteltiin kuuteen eri kategoriaan. Käsittelyosassa käydään läpi kyselyn tulleita vastauksia, joiden avulla yritetään löytää vastauksia tutkimuskysymykseen.

Tutkimusaineisto vastaa suoraan tutkimuskysymykseen. Vastaajat kertoivat konkreettisia kokemuksia ja tehtäväesimerkkejä siitä, miten ovat yhdistäneet tiedettä ja kuvataidetta. Opaskirja koettiin tärkeäksi: vastauksissa oli monia todella hyviä toiveita opaskirjan sisällöstä.

Tallennettuna: