Haku

Konstruktio oleellisen tiedon tuottamiselle strategiaprosessissa

QR-koodi

Konstruktio oleellisen tiedon tuottamiselle strategiaprosessissa

Concept for relevant information production in strategy process

Diplomityö on tapaustutkimus, joka pyrkii kehittämään kohdeyrityksen strategiaprosessia tiedon tuottamisen näkökulmasta. Tutkimus liittyy havaintoon siitä, että Internetin aikakausi on kääntänyt yritysten haasteen strategiaprosessin tiedon tuottamisesta päälaelleen. Aiemmin ongelma oli tiedon hankkiminen strategiaprosessiin, mutta nykyään tietoa on saatavilla loputtomasti, jolloin uudeksi ongelmaksi on noussut oleellisen tiedon tunnistaminen ja hyödyntäminen. Diplomityössä pyritään siten löytämään tasapaino kohdeyrityksen strategiaprosessin tiedon hankinnan, käsittelyn ja hyödyllisyyden välille.

Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tutkija osallistuu kohdeyrityksen kahteen case-strategiaprosessiin. Hän kerää empiriaa osallistuvan havainnoinnin, kirjallisen kyselyn, haastatteluiden sekä dokumentoinnin avulla. Kerätyn empirian pohjalta työssä tunnistetaan kohdeyrityksen strategiaprosessin oleellisimpia tietotarpeita sekä tiedon tuottamisen prosessin ongelmia ja puutteita. Tulosten pohjalta kohdeyritykselle luodaan lopulta uusi konstruktio strategiaprosessin oleellisen tiedon tuottamiselle.

Diplomityössä luotu konstruktio kuvaa, kuinka strategiaprosessin tiedon tuottaminen toimialan kuvaamiseksi tulisi toteuttaa. Konstruktio alkaa avainhenkilöiden valinnalla kuvaamalla avainhenkilöiltä toivottuja ominaisuuksia ja päättyy lopulta strategiaprosessin toiseen työpajaan, jonka jälkeen toimiala on kuvattu strategiaprosessia varten riittävällä tarkkuudella. Näiden vaiheiden aikana esitellään muun muassa tutkimuksen empirian pohjalta luotu mallisisältö strategiaprosessin toimialan kuvaamiseksi.

Työn merkittävin tulos on edellä kuvattu konstruktio oleellisen tiedon tuottamiselle kohdeyrityksen strategiaprosesseihin. Konstruktion sisältämiä tärkeimpiä yksittäisiä tuloksia ovat esimerkiksi strategiaprosesseille tunnistetut oleelliset tietotarpeet. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että ulkoinen tieto on sisäistä tietoa tärkeämpää ja ulkoisesta tiedosta erityisesti trendit ja markkinapotentiaali ovat tärkeimpiä tietotarpeiden kokonaisuuksia strategiaprosesseissa. Vastaavasti tiedon tuottamisen prosessin tärkeimpiä havaintoja ovat avainhenkilöiden tiettyjen ominaisuuksien merkitys strategioiden muodostamiselle sekä yleisten rajausten määrittely heti strategiaprosessin alussa.

Tallennettuna: