Haku

Quality Assessment Methods for Traffic Incident Information

QR-koodi

Quality Assessment Methods for Traffic Incident Information

Laadunarviointimenetelmät liikennehäiriötiedoissa

Liikenneonnettomuudet ovat merkittävä tekijä liikenneruuhkissa – noin 65 % ruuhkista johtuu erityyppisistä liikenneonnettomuuksista. Vaikka liikenneonnettomuuksia on hankala ennaltaehkäistä, niiden liikenteellistä vaikutusta voidaan vähentää tarkalla ja ajantasaisella häiriötiedottamisella.

Euroopan parlamentin omaksuman ITS-direktiivin synnyttämässä EIP-projektissa (European ITS Platform) on määritelty eri ajantaisen liikennetiedotustyyppien laatukriteeristöt. Tässä työssä tutkitaan ajantasaisen häiriötiedotuksen laatua. Häiriötiedotuksen (real-time traffic information) kriteeristöön kuuluu paikannuksellisia, ajallisia ja näitä yhdisteleviä laatutekijöitä. Työssä toteutetaan laatumittareiden laskuperiaatteet kriteeristön perusteella, ja niitä kokeillaan eri tieverkon osilla Suomessa.

Häiriötiedotuksen laadunarviointi toteutettiin vertaamalla Liikenneviraston tuottamia häiriötietoja HERE-karttapalvelusta tunnistettuihin häiriöihin ja Hätäkeskuslaitoksen hälytystehtäväaineistoihin. Saatujen tulosten pohjalta selvitettiin häiriötiedotuksen laatutaso Suomessa. Työssä kehitetyt häiriöntunnistusmenetelmät osoittautuivat lupaaviksi, vaikka ne vaativat lisää kehittämistä. Häiriöntunnistuksen tarkkuudesta päätellen nopeusaineisto yksistään ei näytä riittävän häiriöntunnistuksen pohja-aineistoksi. Vaikeuksista huolimatta kriteerien arvot pystyttiin laskemaan, ja tuloksena Suomen häiriötiedottamiselle määriteltiin perustasoa oleva laatuluokka. Häiriöntunnistuksen perusperiaatteita voidaan myös hyödyntää täysin reaaliaikaisen tunnistuksen kehittämisessä, mikäli tunnistusta helpottavaa lisäaineistoa on saatavilla tulevaisuudessa.

Tässä työssä tutkittiin myös erilaisia häiriötiedon laadunvarmistukseen liittyviä menetelmiä, joilla pystytään seuraamaan häiriötiedotuksen laatua kriteeristön laatutasoihin nähden. Tuloksena syntyi kontrollikortteihin ja erityiseen nelikenttäkuvaan perustuvat laadunvalvonnan tarkastelutavat, joilla häiriötiedotuksen laadun kehitystä voidaan seurata laatutasoihin verrattuna, ja jotka mahdollistavat häiriötapausten eri kriteerikonfiguraatioiden tarkastelun.

Tallennettuna: