Haku

Suun terveydenhuollon palveluja tarjoavan yrityksen toimitilajohtamisen kehittäminen

QR-koodi

Suun terveydenhuollon palveluja tarjoavan yrityksen toimitilajohtamisen kehittäminen

Developing the facility management of a company providing oral health services

Toimitilajohtaminen on kehittynyt merkittävästi viimeisten vuosikymmenien aikana. Samalla näkökulmat ovat lisääntyneet ja muitakin lisäarvotekijöitä on alettu korostaa taloudellisten tekijöiden ohella. Toimitilajohtamisessa henkilöstön tyytyväisyydelle ja koulutukselle annetaan entistä enemmän painoarvoa ja prosessien kehittäminen on moniulotteisempaa.

Tutkimuksessa on käsitelty suun terveydenhuollon palveluita tuottavan yrityksen toimitilajohtamisen kehittämistä. Tutkimuksessa käsitelty suun terveydenhuollon palveluita tuottava yritys on Oral Hammaslääkärit Oyj. Toimitilajohtamisen tueksi on kehitetty vuosikello ja vastuunjakotaulukko helpottamaan toimeksiantajan toimipisteiden arjen haasteita toimitilajohtamisessa.

Keskeisiä tutkimuskysymyksiä ovat olleet 1) Millainen toimitilajohtamisen strategia tukee suun terveydenhuollon palveluiden tuottajan ydinliiketoimintaa, 2) Mitkä ovat toimitilajohtamisen merkittävimmät riskit ja menestystekijät suun terveydenhuollon palveluja tuottavan yrityksen näkökulmasta ja 3) Kuinka toimitilajohtamisen onnistumista voi mitata.

Tutkimuksen tuloksena on muodostettu tutkijan näkemys uudeksi malliksi suun terveydenhuollon palveluita tuottavan yrityksen toimitilajohtamiseen. Mallia kehitettäessä on huomioitu yrityksen nykyinen käytäntö toimitilajohtamisessa ja yrityksessä tehdyn käyttäjäkyselyn tulokset. Tavoitteena on ollut saada aikaan tutkimuksen toimeksiantajalle selkeä ja helposti käsitettävä malli toimitilajohtamiseen ja kirjata käytännöt selkeään muotoon. Mallin on tarkoitus toimia pohjana toimitilajohtamisen organisaation jatkuvalle kehitykselle ja hyvien käytäntöjen luomiselle.

Tallennettuna: