Haku

Development of High-speed Valve Device

QR-koodi

Development of High-speed Valve Device

Nopean venttiilin kehittäminen

Ruiskutusventtiili on tärkein komponentti dieselmoottorin polttoainejärjestelmässä. Ruiskutusventtiilin toiminta vaikuttaa dieselmoottorin polttoaineen kulutukseen sekä moottorin tuottamiin päästöihin. Tavallisesti keskinopeissa dieselmoottoreissa polttoaineen ruiskutukseen käytetään mäntäsäätöistä yksittäispumppujärjestelmää. Tämän järjestelmän säädettävyys on huono, sillä ainut säädettävä suure on ruiskutusannos. Tämän lisäksi ruiskutuspaine riippuu moottorin pyörimisnopeudesta. Diplomityön aiheena oli kehittää konsepteja sähköisesti ohjatusta ruiskutusventtilistä, jolla päästään parempaan säädettävyyteen ja hyötysuhteeseen kuin nykyisillä järjestelmillä.

Hankkeen alussa perehdyttiin nykyiseen ruiskutusjärjestelmään ja tehtiin kirjallisuustutkimus käymällä läpi aiheeseen liittyviä julkaisuja. Tekniikan taso selvitettiin tekemällä patenttikartoitus sekä tutustumalla useiden valmistajien ruiskutusventtiileihin. Ruiskutusventtiileistä laadittiin hydrauliskaaviot he1pottamaan analysointia ja vertailua. Olemassa olevien ruiskutusventtiilien toiminta analysoitiin ja niiden toimivuutta arvioitiin. Ennen konseptien suunnittelun aloittamista laskettiin neulaan vaikuttavia voimia.

Kehitystyön tuloksena syntyi viisi konseptia. Näistä neljä soveltuu yhteispainejärjestelmässä käytettäväksi ja yksi on tarkoitettu pumppusuutinjärjestelmään. Konsepteissa sovelletaan muun muassa pietsotekniikkaan ja magnetoreologiaan perustuvia nopeita toimilaitteita. Konseptit tarjoavat hyvän pohjan tulevalle kehitystyölle, jossa seuraavana vaiheena on prototyyppien rakentaminen sekä mittausten suorittaminen. Varsinkin suoraan ohjatut pietsotekniikkaan ja magnetoreologiaan perustuvat konseptit näyttävät lupaavilta.

Tallennettuna: