Haku

Sliding joint in bridge crane

QR-koodi

Sliding joint in bridge crane

Liukuva liitos siltanosturissa

Siltanosturien ajo-ongelmat ovat eräs suurimpia reklamaatioiden lähteitä. Tässä diplomityössä on kartoitettu nosturin pääkannattajan ja päätykannattajan väliin asennettavaa uudentyyppistä liukuliitosta ajo-ongelmien ratkaisijana ja arvioitu liitoksen käyttöön liittyviä kokonaiskustannuksia suhteessa nykyisiin ratkaisuihin. Osana työtä liitokselle on suunniteltu ja suoritettu murtolujuuskoe.

Normaalisti siltanosturin pääkannattajan ja päätykannattajan väliin tehdään jäykkä liitos. Liukuliitos on uudenlainen liitostyyppi, joka sallii rajoitetun liikkeen pääkannattajan ja päätykannattajan välillä. Liukuliitos voidaan asentaa joko nosturin yhteen päähän tai molempiin. Nosturissa voi olla yksi tai kaksi pääkannattajaa. Toiseen päähän asennettu liukuliitos ei edellytä nosturin muihin komponentteihin muutoksia. Molempiin päihin asennettu liukuliitos edellyttää nosturin ajon ja asennon seurantaa sekä säätöä.

Liukuliitoksen idea on ehkäistä vinoonajosta syntyviä vaakasuuntaisia voimia, jolloin muun muassa nosturin kulkuominaisuudet paranevat. Käyttämällä liukuliitosta poistuu tarve käyttää ohjausrullia, joita on normaalisti käytetty ajo-ongelmien ratkaisemiseen. Ohjausrullien käyttöön kuitenkin liittyy paljon ongelmia.

Liukuliitosta voidaan tarvita myös vähentämään nosturin vinoonajon voimia. Tällainen tilanne on kyseessä, jos rakennus, johon nosturirata on sidottu, on liian joustava, radan maksimikuormaa halutaan korottaa tai säästää uudisrakennuksen rakenteiden ja nosturiradan jäykkyydessä ja siten kokonaiskustannuksissa. Liukuliitos tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun myös ratatoleranssien ulkopuolella olevan nosturiradan käytölle. Nykyisin ainoa vaihtoehto on radan korjaaminen.

Uustuotannossa liukuliitoksen kokonaiskustannushyöty, joka sisältää nosturin, radan ja rakennuksen kustannuksista saadut säästöt, riippuu tapauksesta. Jänneväliltään alle 20 ja pituudeltaan alle 50 metrisen radan osalta ei yleensä saavuteta merkittävää säästöä, jos radan pylväsväli on korkeintaan kuusi metriä, ellei jokin muu edellä mainituista seikoista pakota käyttämään liukuliitosta. Jos pylväsväli on yli kuusi metriä, tarjoaa liukuliitos merkittävää säästöä. Varsinkin jos rata samalla on yli 100 metriä pitkä, on taloudellisesti perusteltua käyttää liukuliitosta kaikissa nostureissa.

Tallennettuna: