Haku

Nykyaikaisia käsityksiä karismaattisuudesta

QR-koodi

Nykyaikaisia käsityksiä karismaattisuudesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vastaavatko ihmisten nykyaikaiset käsitykset karismaattisuudesta karismaattisen johtamisen tieteellisiä määritelmiä. Tutkimalla tavallisten ihmisten käsityksiä karismaattisuudesta, ja vertaamalla niitä karismaattisen johtamisen tieteellisiin määritelmiin voidaan havaita, onko käsityksissä edelleen löydettävissä yhtäläisyyksiä vai ovatko käsitykset jotenkin muuttuneet. Samalla voidaan havaita että, nähdäänkö karismaattisuus edelleen yhtenä johtajuutta rakentavista tekijöistä.

Johtajan karismaa korostavat johtajuusteoriat olivat tutkimuksellisessa valtavirrassa 1980- ja 1990-luvuilla. Karismaattisuudesta ja karismaattisesta johtamisesta ei ole kuitenkaan kyetty laatimaan yleisesti hyväksyttyjä määritelmiä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että ilmiön tutkiminen vaatii jatkuvuutta ja erilaisia lähestymistapoja, jotta moni-ilmeistä empiiristä ilmiötä kyetään ymmärtämään entistä paremmin.

Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli, miten suomalaisten käsitykset karismaattisuudesta sosiaalisessa mediassa suhteutuvat karismaattisen johtamisen tieteellisiin näkökulmiin. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa esittelen tieteellisessä keskustelussa ilmeneviä karismaattisen johtamisen näkökulmien määritelmiä. Karismaattisuus on ollut johtamistieteellisessä keskustelussa jo lähes vuosisadan ajan, mutta se on ollut tutkijoiden keskuudessa ristiriitainen, kiistanalainen ja osittain hyljeksitty ilmiö. Tämän vuoksi siitä ei ole kyetty muodostamaan yhtä yleispätevää teoriaa, ja sen takia tieteellinen tutkimus lähestyy ilmiötä lukuisista näkökulmista.

Tutkimuksen empiirinen osa noudatti fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 302 Twitter-julkaisusta, joissa keskusteltiin karismaattisuudesta. Tutkimusaineistoa kerätessä hakusanoina käytettiin karisma, karismaattinen ja karismaattisuus. Tutkimusaineistossa hyödynnettiin myös hakusanoja sisältämättömiä Twitter-julkaisuja, joissa keskusteltiin karismaattisuudesta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisen analyysiprosessin mukaisesti. Tutkimuksen tulokset esitellään kuvauskategorioina, jotka kuvaavat karismaattisuus-käsitysten monimuotoisuutta.

Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että käsitys henkilön karismaattisuudesta voi rakentua vaikuttavuuden kokemuksesta tai ihmisen tunne-elämän aktivoitumisen kautta. Karismaattisuus vaatii ilmentyäkseen aina myös tarkoituksenmukaisen tilanteen. Tulokset myös vahvistavat, että karismaattisuus nähdään luonnollista johtajuutta rakentavana tekijänä. Karismaattisuus on moniulotteinen vuorovaikutukseen perustuva kokonaisuus, joten eri ihmiset näkevät karismaattisuuden eri tavoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös sen, että karismaattisuudesta voidaan löytää erilaisia merkityksiä tutkimalla ilmiötä erilaisista lähtökohdista.

Tallennettuna: