Haku

Työuupumusta torjumassa, työn imua ylläpitämässä : hävittäjäohjaajien työn vaatimusten ja voimavarojen kartoitus

QR-koodi

Työuupumusta torjumassa, työn imua ylläpitämässä : hävittäjäohjaajien työn vaatimusten ja voimavarojen kartoitus

Työuupumuksella on laajoja vakavia seurauksia, kuten sepelvaltimotauti ja masentuneisuus. Työn imulla on vahvoja positiivisia seurauksia, kuten työtyytyväisyys ja työhön sitoutuminen. Työn vaatimusten ja voimavarojen teoreettisen mallin (Job Demands-Resources, JD-R) mukaan työuupumuksen ennaltaehkäisemiseksi ja työn imun ylläpitämiseksi interventioita pitää kohdistaa ammattikunnittain räätälöityihin työn vaatimuksiin ja voimavaroihin. Hävittäjäohjaajien työn vaatimuksia ja voimavaroja ei ole aiemmin kartoitettu. Tutkimustehtävänä oli kartoittaa hävittäjäohjaajien työn vaatimuksia ja voimavaroja, sekä niiden yhteyksiä työuupumukseen ja työn imuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa hävittäjäohjaajien työuupumuksen ennaltaehkäisemistä muodostamalla käsitys työuupumukseen vaikuttavista työn piirteistä ja tuottamalla tutkittua tietoa interventioiden suuntaamisesta. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen perusjoukkona oli Ilmavoimien hävittäjäohjaajat ja tutkimusyksikköinä Hävittäjälentolaivueet 11 ja 31. Kysely kohdennettiin koko perusjoukolle elo-syyskuussa 2022, ja vastausaktiivisuus oli 75 %. Vastauksia vertailtiin tutkimusyksiköiden ja työnkuvien välillä. Työn vaatimusten ja voimavarojen mittarit valittiin pääosin validoiduista kysymyssarjoista. Mitattujen ulottuvuuksien valintaa ohjasi JD-R-malli mutta myös tutkijan subjektiivinen näkemys hävittäjäohjaajan työn piirteistä. Mitatut työn vaatimukset olivat määrälliset vaatimukset, kiire, työn ja yksityiselämän ristiriita, työolojen epävarmuus ja ydintyöhön kuulumattomat tehtävät. Työn voimavarat olivat vaikutusmahdollisuudet työhön, sosiaalinen tuki esihenkilöltä, yhteisöllisyys työssä sekä arvostus. Työuupumusta mitattiin BAT-12:lla ja työn imua UWES-3:lla. Asteikot olivat 1–5 paitsi UWES-3:lla 0–6. Kuvailevaa, kartoittavaa ja vertailevaa tilastollista analyysia tehtiin tunnuslukuihin, jakaumiin, riippumattomien otosten t-testeihin, yksisuuntaisiin varianssianalyyseihin sekä korrelaatioihin perustuen. Hävittäjäohjaajien työn vaatimukset olivat kohtuullisia (2.55), voimavarat korkeita (3.98), työuupumusta ei ollut (1.72) ja työn imu oli keskimääräistä korkeampi (5.04). Korkein vaatimus oli kiire (3.26), matalin työolojen epävarmuus (2.15) ja matalin voimavara vaikutusmahdollisuudet työssä (3.30), korkein yhteisöllisyys työssä (4.71). Tutkimusyksiköiden ja työnkuvien välillä oli joitain eroja. Sekä työuupumukseen että työn imuun merkittävimmässä yhteydessä oli työn ja yksityiselämän ristiriita (.489; -.438). Kaikki yhteydet olivat JD-R-mallin mukaisia. Hävittäjäohjaajien työn vaatimusten ja voimavarojen tasapaino on hyvä. Työuupumuksen ennaltaehkäisemisen kannalta merkittävin työn piirre on työn ja yksityiselämän ristiriita. Vaatimuksilla ja voimavaroilla on yhtä tärkeä rooli työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä. Siipimiehillä ja parinjohtajilla sekä tyyppi- ja ilmataisteluopettajilla on hieman muita todennäköisempi riski työuupumukselle.

Tallennettuna: