Sökning

Oulujokivarren joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelma 2022

QR-kod
Finna-recension

Oulujokivarren joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelma 2022

Työssä on asetettu joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet Oulujokivarren alueelle Pohjois-Pohjanmaalla. Asetettujen palvelutasotavoitteiden pohjalta on laadittu linjastosuunnitelma. Tavoitteena on ollut tunnistaa eri käyttäjäryhmien liikkumistarpeita, yhteensovittaa niitä ja luoda toteuttamiskelpoinen sekä kustannustehokas linjastokokonaisuus. Suunnittelualue on kattanut Utajärven ja Vaalan kunnat sekä Muhoksen siltä osin, kuin työssä on tarkasteltu Utajärveltä ja Vaalasta Muhokselle suuntautuvaa liikennettä.

Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet on määritetty yhteistyössä kuntien kanssa. Työtä on ohjannut alueellinen joukkoliikennetyöryhmä, minkä lisäksi kuntien näkemyksiä on kuultu kuntatyöpajassa. Lisäksi asiakaskyselyn avulla on selvitetty suunnittelualueen asukkaiden näkemyksiä siitä, miten alueen joukkoliikenne toimii nykyisin ja miten sitä tulisi kehittää. Tavoitteena palvelutasotavoitteiden asettamisessa on ollut tunnistaa, millaista kuntien välistä joukkoliikennettä alueella tarvitaan, millä yhteysväleillä sitä tulee liikennöidä ja minä ajankohtina. Liikkumistarpeet on määritetty matkatyypeittäin opiskelu-, työmatka-, asiointi- ja liityntäyhteyksille. Tunnistettujen liikkumistarpeiden pohjalta on suunniteltu kuntien välinen joukkoliikennetarjonta siten, että tarpeita on toteutettu tasapuolisesti ja mahdollisimman tehokkaasti. Suunnittelun yhteydessä alueen liikennöitsijöille on annettu osallistumismahdollisuus markkinavuoropuheluun.

Suunnittelualueelle ei ole aiemmin laadittu joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelmaa, eikä alueen nykyistä joukkoliikennettä ole suunniteltu yhtenä kokonaisuutena tai tarveperusteisesti. Nykyisin alueen joukkoliikennetarjonta koostuu junavuoroista, markkinaehtoisen liikenteen linja-autovuoroista ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen hankkimista linja-autovuoroista. Nykytarjonta ei muodosta eheää, kuntalaisten liikkumistarpeisiin vastaavaa kokonaisuutta. Uusi kuntien välinen linjasto on suunniteltu kokonaisuutena tunnistettujen liikkumistarpeiden pohjalta mahdollisimman tehokkaita autokiertoja muodostaen.

Suunnitelman mukaisen liikenteen bruttokustannuksiksi on arvioitu vuositasolla noin 380 000 €. Nykyiseen liikenteeseen verrattuna liikenteen määrä kasvaa, minkä myötä myös kustannukset luonnollisesti nousevat. Lopullinen hintataso määrittyy tarjouskilpailun perusteella.

Sparad: