Ketju
Ketju
The Chain
Suurikokoinen lasikuidusta valmistettu veistos, jossa valkoiset sormet muodostavat solidaarisuutta symboloivan pystysuuntaisen ketjun. Teoksen ylä- ja alapuolelle on asetettu peilit, mikä saa aikaan illuusion ketjun jatkumisesta äärettömyyksiin.
Aineistotyyppi |
---|
Veistos |
Organisaatio |
HAM Helsingin taidemuseo |
Kokoelma |
HAM Julkinen taide |
Tunniste |
1971-29 |
Sijainti |
Teos on rajoitetusti nähtävillä, katso aukioloajat |
Mitat |
teosmitat, akryylipinta n. 50 neliömetriä. Akryylikokonaisuusden korkeus n. 8,40 m, leveys 1,95 m ja syvyys n. 1,95 m. Katossa ja lattiassa 3.50 m x 3.50 m peiliä. |
Valmistus |
ajoitus 1971 Tekniikka, muotoileminen, muotittaminen, valaminen, kiinnittäminen, leikkaaminen, asentaminen Materiaali, akryyli, peili, polykarbonaatti, teräs Kaivanto, Kimmo, tekijä |
Aiheet |
Luokitus |
veistos (luokitus)
|
Esittely |
Kimmo Kaivannolle annettiin vapaat kädet aiheen suhteen ja teos tilattiin suoraan häneltä. Teoksessa sormet solmiutuvat solidaarisuuden symboliksi, ketjuksi. Taiteilija oli miettinyt samaa aihetta jo vuoden 1969 serigrafioissaan Contact. Suljettujen sormirenkaiden muodostama Ketju-teos oli taiteilijan luonnehdinnan mukaan kansanomainen näkemys yhtenäisyydestä, ihmisen kasvavasta riippuvuudesta toisistaan, ja hän omisti sen Euroopan kansojen ystävyydelle. Teos on lasikuitua ja tilaajan toivomuksesta pystylinjainen. Itse asiassa se jatkuu äärettömyyksiin, sillä Kaivanto suunnitteli teoksen ylä- ja alapuolelle peilit. Lattiaa ei näytä olevan, vaan ketju katoaa sen läpi syvyyteen, ja lähes kahdeksan ja puolen metrin korkeudessa se näyttää rikkovan katon. Teoksessa on fotorealismin ja poptaiteen henkeä. Kaivannon alkuperäinen ajatus oli tehdä Ketjusta sininen ja mattapintainen. Lopullinen valkoinen ja kiiltävä pinta on lähteiden mukaan Amsterdamin Stedeljik museumin silloisen johtajan ajatus, joka esitteli sen vierailullaan Helsingissä silloiselle pormestari Teuvo Auralle. |