Haku

Helsinki; Rautatientorin metroasema

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Helsingin kaupunginmuseo

Helsinki; Rautatientorin metroasema

historia: Rakennus- ja käyttöhistoria: Helsingin metron suunnittelu alkoi jo 1940-luvulla pikaraitiotien

hahmotteluna. Esikaupunkiliikenteen suunnittelukomitea piti

vuonna 1958 valmistuneessa mietinnössään tarpeellisena metron

rakentamista Helsinkiin. Suunnittelukomitea selvitti eri

vaihtoehtoja metroväyliksi ja metron kuljetusvälineeksi.

Varsinainen metrotoimikunta nimitettiin vuonna 1959. Kesti

kuitenkin kymmenen vuotta ennen kuin virallinen päätös metron

rakentamisesta tehtiin. Helsingin kaupunginvaltuusto päätti

metrolinjan rakentamisesta Kampin ja Itäkeskuksen välille

vuonna 1969. Osan lopullista metrorataa muodostaneen koeradan

rakentaminen alkoi saman vuoden syyskuussa ja rata valmistui

vuonna 1971. Metroradan rakennustyöt valmistuivat pääosin vuoden

1976 lopussa.

Kampin ja Itäkeskuksen välisen rataosuuden varteen oli alun perin

suunniteltu yhdeksän asemaa. Metroliikenteen alkaessa kesäkuussa

1982 asemista olivat valmiina Hakaniemen, Herttoniemen ja

Kulosaaren asemat. Siilitien ja Itäkeskuksen sekä Rautatientorin

asemat olivat vielä osittain rakenteilla, mutta valmistuivat vuoden 1982 kuluessa. Kampin asema valmistui maaliskuussa 1983 ja

Sörnäisten asema vuoden 1984 syyskuussa. Itäkeskuksesta metro

ulotettiin edelleen Myllypuroon ja Kontulaan, joiden asemat

valmistuivat syksyllä 1986. Vuonna 1986 päätettiin metroradan jatkamisesta koillisessa edelleen Kontulasta Mellunmäkeen ja

lännessä Ruoholahteen, mikä ennakoi metron mahdollista jatkamista

Lauttasaaren läpi Espooseen. Mellunmäen asema valmistui vuonna

1989, mutta Ruoholahti vasta vuonna 1993. Alkuperäiseen

asemasuunnitelmaan kuulunut, mutta säästösyistä rakentamatta

jätetty Kaisaniemen metroasema valmistui vuonna 1995. Vuosaareen

asti metro ulottui vuonna 1998, jolloin valmistuivat Puotilan,

Rastilan ja Vuosaaren metroasemat.

Tallennettuna: