Haku

Tekoäly toimintapeleissä

QR-koodi

Tekoäly toimintapeleissä

Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005. 28 s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmismäistä käyttäytymistä. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niitä hahmoja, joita ihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereitä ihmismäiselle käyttäytymiselle, ja listata vaatimuksia hahmojen käyttäytymiselle käytännön tasolla. Tutkimuksen kohteena ovat toimintapeleistä nimenomaan ensimmäisen persoonan räiskintäpelit. Ei-pelaajahahmojen tarkastelu kohdistuu erityisesti moninpelien eipelaajahahmoihin eli botteihin. Tutkimuksessa ei käsitellä tekoälyn toteutusta. Akateemista tutkimusta ei-pelaajahahmojen ihmismäisestä käyttäytymisestä ei ole juurikaan tehty, ja hahmojen tekoälyn kehitys on usein pelisuunnittelijoiden omakohtaisen näkemyksen varassa. Tämä tutkielma perustuu eri kirjallisista lähteistä koottuun tietoon. Aihetta käsitellään myös käyttäen esimerkkinä Quake-pelin bottien toimintaa. Lähteiden pohjalta on luotu kategorisointi boteille tärkeistä ominaisuuksista. Bottien käyttäytyminen jaoteltiin kuuden kategorian alle: oppiminen ja muisti, epätäydellisyys, liikkuminen, päätösten tekeminen, ennustaminen ja sosiaalisuus. Soveltamalla esitettyjä käyttäytymisen vaatimuksia pelikohtaisesti voidaan luoda älykkäästi ja johdonmukaisesti toimiva tekoäly.     

Tallennettuna: