Haku

A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students

QR-koodi

A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students

Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, myös Suomessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko suomalaiset lukio-opiskelijat käyttävät idiomaattisia ilmauksia tuotoksissaan. Lisäksi tutkielmassa etsittiin eroja idiomaattisten ilmausten käytössä eritasoisten opiskelijoiden välillä, tarkasteltiin sitä, millaisia ilmauksia käytetään sekä sitä, millaisia ongelmia kyseisten ilmausten käyttö aiheuttaa. Aineisto kerättiin kahdesta koulusta 3. vuosikurssin kursseilta. Abiturientit eli kolmannen vuoden opiskelijat valittiin kohderyhmäksi, sillä he ovat opiskelleet englantia pisimpään ja näin ollen oletettavasti osaavat ryhmänä enemmän kuin alempien vuosiluokkien opiskelijat. Aineiden yhteismäärä oli 42 ja niiden pituus vaihteli 150–250 sanaan. Aineista etsittiin ilmauksia, joita voidaan pitää idiomaattisina. Idiomaattisuuden määrittämisessä käytettiin apuna sekä idiomisanakirjoja että perinteisiä sanakirjoja. Yhteensä vain 44 ilmausta löydettiin ja ne jaettiin kategorioihin (idiomit, fraasiverbit, allegoriat sekä sekalaiset, jotka eivät sopineet muihin kategorioihin). Suppean datan vuoksi yleistyksien tekeminen tutkielman pohjalta on mahdotonta. Voidaan kuitenkin sanoa, että lukio-opiskelijoiden idiomaattisten ilmausten käyttö on vähäistä ja etenkin prepositiot aiheuttavat vaikeuksia ilmausten käytössä.

Tallennettuna: