Haku

Miesten juttuja : ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana

QR-koodi

Miesten juttuja : ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana

Ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana

TIIVISTELMÄ Niskavaara, J. 2015. Miesten juttuja. Ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksessa tarkastellaan miesopettajan ammatti-identiteettiä, sen olennaisimpia piirteitä ja ammatti-identiteetin muutosta työuran edetessä. Ammatti-identiteetin muuttumiseen vaikuttavat oleellisesti asiantuntijuuden kehittyminen ja tällä hetkellä ajankohtaiset kouluorganisaatioiden kehittämispyrkimykset. Koska tutkimusjoukko koostuu pelkästään miehistä, on tutkimuksessa käsitelty opettajuutta myös sukupuolinäkökulmasta. Tutkimus perustuu miesopettajien omiin kertomuksiin kokemuksistaan työssään ja heidän kertomustensa tulkintaan. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä eri-ikäistä miesopettajaa, jotka ovat työuran eri vaiheissa. Miesopettajien kokemukset välittyvät tässä tutkimuksessa heidän itsensä kertomina narratiiveina. Aineiston analysointi perustuu fenomenologiseen kokemusten tulkintaan ja vertailuun, jolloin on mahdollista kuvailla miesopettajien ammatti-identiteetin olemusta ja tärkeimpiä piirteitä. Tutkimuksen tuloksena muodostui kuva aidosti lapsesta välittävästä, vuorovaikutteisesta ja työssään kehittymään pyrkivästä miesopettajasta. Miesopettaja toimii ammatissaan hyvin pitkälle oman persoonallisuutensa kautta, minkä koettiin olevan edellytys opetus- ja kasvatustyölle. Mielenkiintoinen löydös oli suomalaisen koulutusjärjestelmän kahtia jakautuneisuus kehittämispyrkimyksissä koulujen henkilökunnan ja ylemmän koulun hallinnon välillä. Hakusanat: Ammatti-identiteetti, miesopettaja, sukupuoli.

Tallennettuna: