Haku

Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE

QR-koodi

Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE

Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja opettaa vastuuntuntoisuutta yhteisoppimisen periaatteiden mukaisesti sekä kuvata opetuksen onnistumista ja kokemuksia kuuden viikon ajalta. Vastuuntuntoisuutta opetettiin Hellisonin Teaching Personal and Social Responsibility -malli (2003) avulla ja tunnit olivat suunniteltu niin, että jokainen tehtävä suoritettiin yhteistoiminnallisesti. Opettamalla oppilaille yksilö- ja ryhmätason vastuuntuntoisuutta pyrittiin parantamaan oppilaiden yhteistyötaitoja. Samallapyrittiin luomaan turvallinen ja tehokas oppimisilmapiiri, joka edesauttaisi yhteistoiminnallisista tehtävistä selviytymistä ja lisäisi viihtyvyyttä. Jokainen liikuntatunti oli suunniteltu huolella niin, että tehtävät edellyttivät yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa. Jokaisen tunnin alussa kerrottiin tunnin päätavoitteet ja keskusteltiin, kuinka ne oli mahdollista saavuttaa. Vastuuntuntoisuuden opetus ja yhteisoppimisen periaatteet ovat linjassa vallitsevan motivaatioteorian, Itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 2000), kanssa. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013, jolloin tutkimukseen osallistuneet seitsemäsluokkalaiset olivat hiljattain aloittaneet yläkoulun. Tutkimusryhmän muodosti liikuntaluokka, jossa oli 13 poikaa ja 8 tyttöä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen toimintatutkimus, jossa itse toimin tutkija-opettajana. Tutkimusaineiston keräsin kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa omista havainnoistani koko tutkimuksen ajan sekä keräämällä kirjallista -ja suullista palautetta oppilailta joka tunnilta erikseen. Vastuuopettajan havainnot ja osittainen videokuvaus toimivat tutkimusta tukevana aineistona omien havaintojeni lisäksi. Tutkimusmateriaalia analysoitiin jatkuvasti tutkimuksen ajan reflektoimalla ja käyttämällä hyväksi alan tutkimuksia ja kirjallisuutta. Materiaali auttoi suunnittelemaan liikuntatunteja ja seuraamaan oppilaiden oppimista. Vaikka tutkimusjakso oli lyhyt, eikä tuloksia voida yleistää, tutkimus osoitti, että Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli ja yhteisoppiminen sopivat samanaikaisesti opetettavaksi kokonaisuudeksi. Lisäksi nämä sisällöt auttoivat opettajaa monella tavalla, kuten liikuntatuntien suunnittelussa, antamalla opettajalle pitkän ja lyhyen tähtäimen tavoitteita, sekä työkaluja oppilaiden yhteistyötaitojen parantamiseen systemaattisesti sekä loogisesti. Tutkimukset maailmalla osoittavat, että oppilaiden vastuun lisääminen tunneilla ja yhteistoiminnalliset työskentelytavat lisäävät oppilaiden sitoutumista ja heidän motivaatiotaan, mikä johtaa parempiin oppimistuloksiin ja lisää viihtyvyyttä. Vastuuntuntoisuuden malli tarjoaa valmiin kokonaisuuden, jonka avulla voidaan opettaa ja lisätä oppilaiden vastuuta oppitunneilla. Niin vastuuntuntoisuuden mallin kuin yhteisoppimisen toteuttaminen vaatii kuitenkin opettajalta taitoa sisäistää ja tuoda sisällöt luonnolliseksi osaksi omaa liikunnanopetusta.

Tallennettuna: