Haku

3-6-vuotiaiden lasten osallisuus päiväkotiryhmien toiminnan suunnittelussa ja sen haasteet

QR-koodi

3-6-vuotiaiden lasten osallisuus päiväkotiryhmien toiminnan suunnittelussa ja sen haasteet

TIIVISTELMÄ Tuikka, Milla. 2016. 3-6-vuotiaiden lasten osallisuus päiväkotiryhmien toiminnan suunnittelussa ja sen haasteet. Varhaiskasvatustieteen kandidaatin-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 48 sivua. Osallisuus on ollut viime vuosina hyvin paljon esillä. Tämä tutkimus kuvailee lasten osallisuuden toteutumista päiväkodin toiminnan suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat ovat haasteina lasten osallisuuden toteu-tumiselle, silloin kun lapset eivät pääse osallisiksi toiminnan suunnittelussa. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2016 haastattelemalla puolistruktu-roidun teemahaastattelun keinoin 3-6-vuotiaiden lasten kanssa päiväkodissa työskenteleviä lastentarhanopettajia. Tutkimusta varten haastateltiin viittä las-tentarhanopettajaa, jotka olivat töissä kolmessa päiväkodissa kahdessa Keski-Suomen kunnassa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti luokittele-malla ja teemoittelemalla. Tutkimuksen löydöksinä on, että toiminnan suunnittelu on edelleen ai-kuisjohtoista ja osallisuus lähtee yleensä aikuisista. Jokaisessa ryhmässä lapset saavat kuitenkin jotenkin vaikuttaa toiminnan suunnitteluun. Lastentarhan-opettajat huomioivat lasten spontaaneja ideoita ja kysyvät lisäksi lasten mielipiteitä. Osallisuuden haasteet voivat olla lähtöisin päiväkotiryhmän aikuisista, lapsiryhmästä tai lapsista yksilöinä. Haasteina mainitaan myös ajan ja rahan puute. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että lasten osallisuuden toteutuminen toiminnan suunnittelussa vaihtelee vielä ryhmästä toiseen, mutta siihen panos-tetaan. Ainakin osa haasteista on sellaisia, joihin lastentarhanopettajat pystyvät itse vaikuttamaan. Kuitenkin osaan haasteista, kuten resurssien riittävyyteen, heillä ei välttämättä ole vaikutusmahdollisuuksia.

Tallennettuna: