'Hiljainen todistaja'. Mietintää akateemisen tilan laadusta.
'Hiljainen todistaja'. Mietintää akateemisen tilan laadusta.
Yliopisto-opetuksen ja oppimisen laatu voidaan käsittää hyvin monella eri tavalla. Tässä teoksessa laatua on käsitelty usealta eri näkökulmalta: esimerkiksi käsitteellis teoreettisen analyysin keinoin, korkeakoulupolitiikan viitekehyksestä ja suhteutta maila se pedagogiseen kohtaamiseen. Käsillä oleva teksti tuo uuden näkökulman laadun käsitteeseen: onko myös fyysinen ympäristö ja -tila osa yliopisto-opetuksen ja -oppimisen sekä tutkimustyön laatua? Tilaa ja ympäristöä ei yleensä mielletä laatutekijäksi. Mikä merkitys tilalla on kokemuksiimme, työssä viihtymiseen ja työn tuloksiin? Tässä artikkelissa keskityn ainoastaan joidenkin yliopistollisen tilan piirteiden pohtimiseen: ympäristön mykkyyteen, sen vaikutuksiin tunteisiimme, sekä siihen kuinka tilaa voidaan yksilöllisesti muokata ja sen avulla luoda sekä yksityisyyttä että yhteisyyttä.
Kieli |
suomi |
---|---|
Sarja | Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisuja |
Aiheet | |
Kuuluu kokonaisuuteen |