Haku

Institutionaalisen keskustelun rakentumisesta lastensuojelun alkuarvioinnissa : erään asiakastapaamisen analyysi

QR-koodi

Institutionaalisen keskustelun rakentumisesta lastensuojelun alkuarvioinnissa : erään asiakastapaamisen analyysi

Tutkielmani tehtävänä on selvittää miten sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen keskustelu jäsentyy lastensuojelun alkuarvioinnissa asiakkaan ensimmäisellä tapaamisella. Tavoitteenani on tarkastella erityisesti sitä, millaisen rakenteen ja normit keskustelun osapuolet keskustelulle luovat tilanteen aikana. Rakenteen ja normien lisäksi kiinnitän huomioni sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen samanmielisyyden tuottamiseen ja kannatteluun. Aineistonani toimii yksi äänitetty lastensuojelun alkuarvioinnissa käyty sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen keskustelu. Tutkimuksen näkökulma asettuu keskusteluanalyysin perusolettamaan siitä, että vuorovaikutus on yksityiskohtiaan myöten järjestäytynyttä ja jäsentynyttä toimintaa. Ilman vuorovaikutuksen ja keskustelun jäsentynyttä olemusta mikään sosiaalinen kokonaisuus ei voisi toimia. Keskustelun kulku ja puheenvuorot eivät ole sarja yksittäisiä ja irrallisia tekoja, vaan keskustelun osapuolet ovat sitoutuneet järjestyksen ylläpitämiseen. Keskusteluanalyysi perustuu Harvey Sacksin luomaan teoriaan 1960- ja 1970 -lukujen vaihteessa. Keskusteluanalyysi tutkii sekä arki- että institutionaalisia keskusteluja. Institutionaalinen keskustelu eroaa arkikeskustelusta keskeisesti keskustelun osapuolten erilaisten roolien ja velvollisuuksien myötä. Aineistoni valossa lastensuojelun alkuarvioinnissa tapahtuvan keskustelun rakenne on hyvin haastattelumainen. Keskustelun johdattelijana toimii sosiaalityöntekijä mutta hänen roolinsa ei muodostu tapaamisella normiksi. Asiakkaalla on myös oikeus nostaa esille puheenaiheita. Tutkimani aineiston perusteella voi todeta, että keskustelun osapuolet tunnistavat omat roolinsa ja pyrkivät kunnioittamaan toistensa vastuualueita. Keskustelussa toteutuu jaettu tavoite keskustelun saattamisesta kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla loppuun asti. Sosiaalityössä asiakkuuden alkuvaiheet ovat hyvin herkkää aikaa. Asiakkuuden alku sanelee omalta osaltaan myös jatkotyöskentelyn mahdollisuudet. Samanmielisyyden tuottaminen ja kannattelu näyttäytyivät melko merkittävässä asemassa lastensuojelun alkuarvioinnissa tapahtuvassa keskustelussa. Sosiaalityöntekijä pyrki välttämään konfliktille riskialttiita keskustelun käänteitä esittämällä kysymyksen, johon asiakkaan oli helppo vastata suotuisasti.

Tallennettuna: