Haku

Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa

QR-koodi
Finna-arvio

Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa

Kuulomonivammaisten koulupolkua on tutkittu vähänlaisesti, erityisesti inklusiivisessa kouluympäristössä (lähikoulussa). Selvitimme, miten kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynti toteutuu lähikoulussa. Tutkimukseen osallistui kaksi kuulomonivammaista lasta, heidän vanhempansa sekä toisen lapsen opettaja ja koulunkäynninohjaaja. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Lapsen saaminen lähikouluun voi olla työn takana ja se voi vaatia vanhemmilta tavallista suurempaa aktiivisuutta. Tutkimuksessa selvisi, että yleisopetuksen opettaja muutti opetustapaansa, kun luokassa oli kuulomonivammainen oppilas. Hän visualisoi opetustaan, selkeytti omaa puhettaan, hyödynsi opetusvälineitä sekä muutti oppimisympäristöä ja ajankäyttöä. Tämän tutkimuksen perusteella kuulomonivammainen lapsi voi käydä lähikoulua tukitoimien avulla, ainakin alakouluvaiheen.

Tallennettuna: