Haku

Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes

QR-koodi

Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes

Pelialustaa tuotteistettaessa on olennaista tarkastella useiden yrityksen liike-toimintamallia määrittävien valintojen, kuten valittujen asiakassegmenttien, ansaintamallien, kustomoinnin, palvelulogiikan sekä arvonluonnin lähtökohtia ja sopivuutta suhteessa tuotteeseen. Tuotteiden ja palveluiden kohdentaminen ja räätälöinti asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin on ohjelmistoliiketoiminnassa yhä tärkeämpää laadukkaan asiakaskokemuksen ja lisäpalveluiden kysynnän merkityksen kasvaessa alalla. Tämä suuntaus on huomioitava tuotteistamista kehitettäessä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Observis Oy:n kehittämän X-routes -pelialustan tuotteistamisen mahdollisuuksia palvelunäkökulman ja tuotteistamisen teorioiden puitteissa. Tavoitteena on selvittää, miten X-routesin tuotteistamista kannattaisi jatkaa sekä millaiset asiat nousevat merkityksellisinä esille pelialustojen tuotteistamisessa. Tutkimuskysymyksiä ovat "Millä tavoin X-routes pelialustaa kannattaisi jatkossa tuotteistaa?" sekä "Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun tuotteistetaan palvelupohjaista alustatuotetta". Tutkimuk-sen motivointi perustuu työskentelyyni Observis Oy:lla X-routes -tuotteen ke-hittämisen parissa sekä tämän myötä tarpeeseen selvittää, millaisia asioita pe-lialustojen tuotteistamisprosessissa tulee huomioida. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat tuotteistamiseen ja palvelunäkökulmaan liittyvät teori-at. Neljännessä luvussa tarkastellaan segmentoinnin, ansaintamallien valinnan sekä kustomoinnin merkitystä pelialustan tuotteistamisessa. Tutkimus osoittaa, että X-routesin tuotteistamisessa tulisi aluksi tarkasti kartoittaa ja valita yksi potentiaalinen asiakassegmentti, jonka pariin tuotetta lähdetään aluksi viemään. Ansaintamalli pelialustalle on tärkeää valita asiakassegmenttiä silmällä pitäen, koska eritaustaiset asiakkaat suosivat erityyppisiä hinnoittelumalleja. X-routesin tapauksessa kuluttajille sopisi mainosrahoitteinen ansaintamalli, kun taas yritysasiakkaiden parissa voisi hyödyntää kuukausilisenssiä. Tarjonnan selkeyttämiseksi eri segmenteille kannattaisi luoda omat tuotteensa, jotka koh-dennetaan ainoastaan kyseiseen segmenttiin. Tulevaisuudessa X-routesin tuot-teistamista tutkittaessa tässä tutkimuksessa luotua teoreettista tietopohjaa tulisi täydentää empiirisellä käyttäjädatalla, jota kerättäisiin potentiaalisilta asiakas-ryhmiltä.

Tallennettuna: