Haku

Virtuaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden haasteita korkeakoulukontekstissa

QR-koodi

Virtuaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden haasteita korkeakoulukontekstissa

Verkkoon rakennetuilla oppimisympäristöillä eli virtuaalisilla oppimisympäristöillä ja niiden alalajityyppinä tunnetuilla oppimisen hallintajärjestelmillä on suuri rooli erityisesti korkeakouluissa, jossa on tyypillistä, että lähes kaikki opiskelun sujumisen kannalta välttämättömät toimet hoidetaan yhden tai useamman oppimisen hallintajärjestelmän tai muun virtuaalisen oppimisympäristön kautta. Jos nämä järjestelmät eivät ole kaikkien opiskelijoiden saavutettavissa seurauksena on eriarvoisuutta, jonka vuoksi niiden kehittäminen mahdollisimman saavutettaviksi ja olemassa olevien järjestelmien saavutettavuuden tarkastelu ja kehittäminen on tärkeää. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan yleisimpiä virtuaalisten oppimisympäristöjen käytössä tavattuja saavutettavuusongelmia korkeakouluopiskelun ja -opetuksen osalta. Tämän toteuttamiseksi tarkastellaan ensin saavutettavuuden konseptia ja käytännön aspekteja ja tutustutaan lyhyesti sekä perinteisiin että virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Aineiston pohjalta tunnistettiin tyypillisimmiksi saavutettavuusongelmiksi virtuaalisissa oppimisympäristöissä oppimateriaalien tiedostomuodot, saavutettavien materiaalien huono saatavuus tai puute, tekstitysten tai tekstivastineiden puutteellisuus, epäolennaisen informaation määrä, ohjauksen ja tuen puute sekä navigointiominaisuuksien ongelmat. Samalla havaitaan, ettei aiheesta löydy juurikaan tuoretta tutkimusta. Tämän havainnon pohjalta todetaan vahva tarve ajantasaiselle uudelle tutkimukselle tällä hetkellä käytössä olevien verkko-oppimisen teknologioiden osalta. Näitä havaintoja voidaan hyödyntää niin koulutuksen ja sisällön tuottajien, verkko-oppimisen teknologioiden kehittäjien kuin korkea-asteen opiskelijoidenkin taholla.

Tallennettuna: