Haku

Tunnetaitojen nettineuvola: Verkkointervention käyttö, hyväksyttävyys ja kokemukset äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaille ja työntekijöille

QR-koodi

Tunnetaitojen nettineuvola: Verkkointervention käyttö, hyväksyttävyys ja kokemukset äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaille ja työntekijöille

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkailleen tarjoaman, hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan ja masennuksen ennaltaehkäisyyn tarkoitetun verkkointervention hyväksyttävyyttä, ohjelman käyttöä ja kokemuksia neuvoloiden asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmista. Verkko-ohjelmaa tarjottiin Tampereella kolmessa neuvolassa lasta odottaville ja alle 4-vuotiaiden lasten vanhemmille. Tutkimuksen aineisto koostui asiakkaiden taustatiedoista, joihin sisältyi positiivista mielenterveyttä mittaava SWEMWBS-mittari, asiakkaille ja työntekijöille lähetetyt sähköpostikyselyt sekä ohjelman keräämät lokitiedot. Lisäksi haastateltiin kaikki tutkimukseen osallistuneet terveydenhoitajat. Sähköisten kyselyiden vastauksista laskettiin frekvenssit ja terveydenhoitajille tehdyn puolistrukturoidun haastattelun tulokset määrällistettiin matriisin avulla. Tutkimus osoitti, että asiakkaat kokivat saavansa ohjelmasta kaipaamaansa tietoa. Lisäksi he pitivät verkko-interventiota ystävällisenä ja melko hyödyllisenä. Viive ohjelman tunnusten saamisen ja ohjelmaan kirjautumisen välillä oli yllättävän pitkä, keskimäärin 19 päivää ja työssäkäyvät asiakkaat käyttivät ohjelmaa hieman muita enemmän. Työntekijät pitivät ohjelman käyttöön tarjottua perehdytystä riittävänä, eivätkä he kokeneet tutkimusprosessia erityisen kuormittavana. Ohjelman teemat olivat työntekijöiden mielestä hyviä ja keskeisiä, ja ohjelma nähtiin hyvänä työkaluna itselle ja asiakkaalle. Vaikeaksi työntekijät kokivat ainoastaan ohjelman tarjoamisen muistamisen, ja he toivoivat asiasta muistuttamista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että neuvoloiden kautta tarjottava Tunne taitosi vanhempana -verkko-ohjelma voi tukea neuvoloissa tehtävää työtä, tarjota tietoa ja lisätä hyvinvointiin liittyvien tuntemusten käsittelemistä. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää ohjelman käyttöä ja sen vaikutuksia asiakkaiden hyvinvointiin pidemmällä aikavälillä.

Tallennettuna: