Haku

Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä

QR-koodi

Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä

Tämän tutkimuksen tarkoituksen on tutkia miten kompetenssi nähdään IT-palveluhallinnan tehtävissä. Informaatioteknologian palveluhallinta nähdään kykynä tukea organisaatiota sekä avustaa hyödyntämään olemassa olevia resurssejaan eri liiketoimintaprosesseihin tai jo entuudestaan kehittämään organisaation omia informaatioteknologisia työtehtäviä. Kompetenssi organisaation sisällä mahdollistaa organisaatiolle myös avainaseman kilpailevilla markkinoilla. IT-kompetenssilla tarkoitetaan tietämystä, taitoja ja kykyjä. IT-alan kompetenssi perustuu neljästä pääkategoriasta: Henkilökohtaiset piirteet, ammatilliset piirteet, liiketoiminnan tietämys ja tekninen tietämys. Tässä tutkimuksessa muodostetaankin oma viitekehys, jonka mukaan todistetaan mitä kompetenssi IT-palveluhallinnan työtehtävissä on. Tutkimuksen mukaan IT-palveluhallinnan työtehtävissä, kompetenssi nähdään eniten ihmisten väliset taidoissa, alaan liittyvässä erikoistumisessa, organisatorisissa taidoissa, sovellusohjelmistoon liittyvässä tietämyksessä, ongelmanratkontaan liittyvissä taidoissa, alaan liittyvissä kehitys-menetelmissä ja analyyttisissä taidoissa. Tutkimus kuitenkin korostaa, että jatko-tutkimuksia tulisi aiheesta tehdä, aineiston kontekstiin liittyvien vaikuttavien tekijöiden myötä.

Tallennettuna: