Sökning

The effect of scopolamine on declarative learning and frontal midline theta activity

QR-kod

The effect of scopolamine on declarative learning and frontal midline theta activity

Frontomediaalisen alueen theta-oskillaatioilla on todettu olevan merkitsevä yhteys työmuistiin sekä tarkkaavuuden ylläpitoon liittyviin prosesseihin. Näiden oskillaatioiden yhteyttä oppimiseen, kuten mieleen painamiseen ja konsolidaatioon, on tutkittu melko vähän ihmisillä. Eläintutkimuksissa skopolamiinin on osoitettu haittaavan ehdollistumista ja alentavan hippokampuksen neuraalista toimintaa sekä theta-aktiivisuuden määrää. Joidenkin tutkimusten mukaan skopolamiini aiheuttaa hippokampuksen häiriintynyttä toimintaa myös ihmisillä. Tässä tutkimuksessa, noudattaen kaksoissokkoasetelmaa, koehenkilöille annettiin 1mg/72h skopolamiinilaastari, jolla heikennettiin oppimiseen ja muistiin liittyviä toimintoja. Puolet koehenkilöistä altistuivat skopolamiinille, ja puolelle koehenkilöistä annettiin plasebolaastari. Oppimis- ja muistisuoriutumista mitattiin silmäniskuehdollistamiskokeen sekä WMS-R -testistön loogisen muistin tehtävien ja sanaparitehtävien avulla. Ehdollistamiskokeen aikana mitattiin frontomediaalisen alueen EEG-aktiivisuutta. Skopolamiini heikensi mieleenpainamista sanapari- ja loogisen muistin tehtävissä sekä alensi ehdollisen vasteen esiintymistodennäköisyyttä ehdollistamiskokeessa. Ehdollisen ärsykkeen aiheuttama frontomediaalisen alueen theta-aktiivisuus oli merkitsevästi suurempaa kontrolliryhmällä. Alfa-aktiivisuudessa ei ollut eroa ryhmien välillä. Tämän tutkimuksen tulokset laajentavat näkökulmaa frontomediaalisen thetaaktiivisuuden yhteyksistä kognitiivisiin toimintoihin.

The role of theta oscillations in and around the frontal midline have been well documented in working memory and sustained attention related processes. However, the role of these oscillations in relation to learning processes, such as encoding and consolidation, have not yet been thoroughly studied in humans. In animal studies, scopolamine has been shown to hinder conditioning as well as decrease the hippocampal neural response and amount of theta. Some studies have also reported scopolamine induced disruption in hippocampal activity in humans. Using a double-blind setting, the present study used 1mg/72h transdermal scopolamine to hinder learning and memory functions in half of the sample while measuring memory performance with WMS-R logical memory and word pairs tasks, and learning performance in a trace eyeblink classical conditioning setting while measuring a frontal midline EEG activity. Scopolamine caused a decrement in encoding performance in WMS-R logical memory and word pairs tasks, and a slower rate of acquisition in trace-EBCC. Conditioned stimulus evoked frontal midline theta activity was more prominent in the control group. Groups did not differ based on alpha activity during any of the measured segments. The findings of the present study provide leeway for another interpretation of frontal midline theta activity besides its prevalence observed during working memory load and sustained attention.

Sparad: