Haku

Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua

QR-koodi

Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua

Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa osassa suomalaista musiikkiliikuntakulttuuria.

Teen katsauksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Otan selvää, miten musiikin opetuksen kohdalla käsitellään musiikkiliikuntaa.

Lisäksi tutustun musiikkiliikunnan opetusmateriaaleihin. Käsittelen Marja-Leena Juntusen, Soili Perkiön ja Inkeri Simola-Isakssonin kirjoittamia teoksia Musiikkia liikkuen ja Musiikkia tanssien. Sen lisäksi, että tuon esille tekijöiden mietteitä, valikoin myös joitakin esimerkkiharjoituksia, jotka tuon esiin kuvien avulla.

Jatkon kannalta minua kiinnostaa musiikkiliikunnan yhteisöllistävä vaikutus. Musiikkiliikuntaa toteutetaan koulujen musiikintunneilla yhteisesti koko luokan kanssa, joten harjoituksilla voisi mielestäni olla potentiaalia luokan yhteishengen vahvistamisessa.

Tallennettuna: