Haku

Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa

QR-koodi

Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa

Aiemmat oppimateriaaleja ja tasa-arvoa tarkastelevat tutkimukset ovat osoittaneet, että miehet ovat oppimateriaalien kuvituksissa ja teksteissä yliedustettuina suhteessa naisiin ja että oppimateriaalit representoivat sukupuolia stereotyyppisesti. Nämä ilmiöt ovat ristiriidassa opetushallituksenkin peräänkuuluttamien sukupuolten tasa-arvon linjauksien kanssa. Oppimateriaalien tasa-arvoisuuden on nähty parantuneen, mutta tarvitsemme edelleen jatkuvaa arviointia. Tässä laadullisessa pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin yläkoulun oppikirjojen kuvitusten miesrepresentaatioita. Teoriataustani pohjautuu vahvasti sukupuolentutkimukseen ja keskeisiä käsitteitä ja näkökulmia pohjaan erityisesti maskuliinisuustutkimuksesta. Tutkimuskysymysten mukaisesti tavoitteena oli temaattisen sisällönanalyysin avulla tarkastella minkälaisia ominaisuuksia oppikirjojen kuvitusten miehiin ja poikiin oli liitetty ja laskea määrällisesti representoidaanko miehiä ja naisia kuvissa yhtä paljon. Tutkimuksen teossa käytettiin tukena UNESCO:n laatimaa oppikirjojen tutkimusta koskevaa ohjekirjaa, jonka avulla pyrittiin varmistamaan tutkimuksen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys. Aineisto koostui kolmen yläkouluissa käytössä olevan oppikirjan kuvituksista. Aineiston henkilöiden sukupuolijakauma myötäili aiempaa tutkimusta, sillä myös tämän tutkimuksen kuvituksissa naisia ja tyttöjä esiintyi selvästi miehiä ja poikia vähemmän. Sukupuolten stereotyyppisen representoinnin osalta tulokset olivat hyvin vaihtelevia: aineistosta löytyi hyvin stereotyyppisiä representointeja, mutta myös kuvia, joissa stereotypiointia ei havaittu. Aineiston moninaisuutta voi selittää se, että kuvitusten teossa on mahdollisesti otettu vaihtelevasti huomioon oppimateriaalien sukupuolirepresentointeja koskevat ohjeistukset.

Tallennettuna: