Haku

“One does not always think that it`s always present” : a case study of employee involvement in CSR

QR-koodi

“One does not always think that it`s always present” : a case study of employee involvement in CSR

Yksittäisten sidosryhmien reaktio yritysvastuuseen voi osittain selittää yritysvastuutoimenpiteiden ja organisaation taloudellisen tuloksen välistä yhteyttä (Jones et al., 2017). Tämän vuoksi sidosryhmien näkemyksiä yritysvastuusta on perusteltua tutkia ja ymmärtää. Tämä tapaustutkimus keskittyy yhteen sidosryhmään, nimittäin henkilöstöön ja sen osallisuuteen yrityksen vastuullisuudessa. Henkilöstön osallisuus yritysvastuuseen on tarpeellista strategian jalkauttamisen kannalta, mutta se on myös hyödyllistä, sillä osallisuus voi vaikuttaa positiivisesti mm. organisaation maineeseen (De Roeck et al., 2016) ja tuottaa muita hyötyjä, kuten vahvistaa henkilöstön sitoutumista organisaatioon (Kim et al., 2010). Työ tutkii henkilöstön nykyistä osallisuutta yritysvastuuseen tapaustutkimuksena kansainvälisessä suuryrityksessä. Työn tarkoituksena on auttaa organisaatiota yritysvastuustrategian jalkauttamisessa kuvaamalla henkilöstön nykyistä osallisuutta, sekä antaa suosituksia osallisuuden kehittämiseen. Tämän laadullisen tutkimuksen teoriaosuus käsittelee henkilöstön ja yritysvastuun välistä suhdetta ja empiirinen osuus perustuu viiteen fokusryhmähaastatteluun tutkitussa yrityksessä. Työn tulokset osoittavat, että ryhmänä henkilöstö on kokonaisvaltaisesti osallisena yrityksen vastuullisuuteen. Yritysvastuu herättää henkilöstössä tunteita ja on sidoksissa organisaatioon sitoutumiseen. Ryhmänä henkilöstön osallisuus on kokonaisvaltaista, mikä perustuu toisaalta henkilöstön kolmiosaiseen rooliin yritysvastuutyössä ja toisaalta yksilöiden erilaisiin näkemyksiin ja kokemuksiin yritysvastuusta. Henkilöstö näkee vastuullisuuden olevan läsnä kokonaisvaltaisesti, vaikka eivät usein ajattelisikaan sitä. Henkilöstön kokonaisvaltainen osallisuus yritysvastuuseen voi olla haaste, sillä osallisuuden kehittäminen vaatiin johdonmukaista yritysvastuutyötä ja viestimistä eri segmenttien ja osa-alueiden kautta erilaisille yksilöille. Kokonaisuudessaan tämä työ suosittelee tapausyritystä hyödyntämään täyden potentiaalin sen kokonaisvaltaisesta yritysvastuutyöstä, jota henkilöstö vaikuttaa arvostavan. Työ suosittelee yritysvastuustrategian kääntämistä henkilöstölle yhteistyössä yritysvastuun, henkilöstöjohtamisen ja viestintäammattilaisten sekä henkilöstön itsensä kanssa.

Tallennettuna: