Haku

Teachers' perceptions of the adaptation of immigrant children within the Finnish education system

QR-koodi

Teachers' perceptions of the adaptation of immigrant children within the Finnish education system

Kuluneiden vuosien aikana myös suomalaiset peruskoulut ovat saaneet huomata lisääntyneen maahanmuuton vaikutukset luokissaan. Onkin tärkeää tarkkailla miten opettajat sekä koulujärjestelmä vaikuttaa maahanmuuttajalasten sopeutumiseen, sekä mitä sopeutumistavoitteita koulujärjestelmällä saattaa olla näitä lapsia varten. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä peruskouluopettajaa ja analysoitiin käyttämällä Qualitative Content Analysis -menetelmää. Aineisto paljastaa, että opettajien odotuksia liittyen maahanmuuttajalasten sopeutumiseen ei voida yhdistää suosittuihin kulttuurisen sopeutumisteorioihin merkitsevällä tavalla. Haastateltavien lausunnot näyttävät vastustavan assimilaatiota, jota korostetaan Kimin (2017) teoriassa, kuten myös Gibsonin (1995) teorian käsitystä, että koulujärjestelmät odottavat maahanmuuttajalasten assimiloituvan uuteen kulttuuriin. Aineisto antaa ymmärtää, että opettajat tukevat integraatiota sekä monikulttuurisuutta, minkä vuoksi on mahdollista yhdistää aineiston tulokset Berryn (1997) teoriaan. Haastateltavat ilmaisivat myös essentialistisia käsityksiä kulttuurista, samoin kuin tässä tutkimuksessa käsitellyt sopeutumisteoriat. Valtaosa haastateltavista olivat sitä mieltä, että opettajien rooli maahanmuuttajalasten sopeutumisprosessissa on suuri. Haastateltavat huomauttivat, että vaikka ikätovereillakin voi olla suuri vaikutus tässä prosessissa, opettajien vastuulla on varmistaa, että koulu on turvallinen paikka kaikille oppilaille, sekä korjata ikätovereiden rasistisia asenteita. Aineisto paljastaa monia menetelmiä, joita opettajat voivat käyttää vaikuttaakseen maahanmuuttajalasten sopeutumisprosessiin. Haastateltavat korostivat opettajakoulutuksen, maahanmuuttajalasten kielenopetuksen, valmistavan opetuksen, integraatiotuntien, yleisen oppilaiden tukemisen sekä monikulttuurisuuden tukemisen tärkeyttä. Tämän tutkimuksen löydöksien perusteella ehdotan, että monikulttuurista opetusta sekä koulujärjestelmää muutettaisiin niin, että pyrittäisiin välttämään essentialistista käsitystä kulttuurista, jotta voitaisiin tarjota paremmat olosuhteet kaikille oppilaille, taustasta riippumatta.

Tallennettuna: