Haku

Active learning and grammar exercises in EFL workbooks

QR-koodi

Active learning and grammar exercises in EFL workbooks

Toiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esillä nykyajan tutkimuksissa sekä alemmilla että korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset työtavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä, joita korostetaan englannin kielen opetuksessa. Suomessa valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja tätä opetussuunnitelmaa päivitetään tietyin aikavälein vastaamaan nykyaikaa, jolloin kieliopin opetusmenetelmätkin muuttuvat. Oppikirjat ovat Suomessa hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja. Niiden tutkiminen tarjoaa tietoa opetuksesta Suomessa yleensä, koska viimeaikaisten tutkimusten mukaan suurin osa vieraan kielen opettajista käyttää usein oppikirjoja opetuksessaan. Uusimpien oppikirjojen tulisi noudattaa uutta opetussuunnitelmaa, jossa korostetaan toiminnallisia työtapoja englannin kielen kohdalla. Oppikirja-analyyseja kielioppitehtävistä on tehty vain muutamia Suomessa, mutta ei toiminnallisten (active learning) kielioppitehtävien näkökulmasta aikaisemmin. Tämä antoi motivaation tutkimuksen tekemiselle yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Spotlight, kielioppitehtäviä 7.–9. luokan tehtäväkirjoista. Aineistosta tutkittiin tehtävien määrät ja tehtävätyypit kussakin oppikirjasarjassa. Tutkielman päämääränä oli selvittää millaisia toiminnallisia (active learning) työtapoja tehtäväkirjojen kielioppitehtävissä esiintyy. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tehtäväkirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki kielioppitehtävät kategorisoitiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että puhtaasti toiminnallisia (active learning) kielioppitehtäviä On the Go ja Spotlight kirjasarjoista löytyy viidestä eri toiminnallisuuden kategoriasta: pelit, ristikot, päättelytehtävät, tutkimustehtävät ja pari-/ryhmätyöskentely. Tulokset osoittavat myös, että perinteisiä kielioppitehtäviä, kuten käännöslauseita, esiintyy kuitenkin edelleen enemmän kuin toiminnallisia tehtäviä. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi oppilaiden näkökulmasta, sillä olisi tärkeää saada selville oppilaiden näkemyksiä toiminnallisista kielioppitehtävistä.

Tallennettuna: