Haku

Museon tavoitettavuuden parantamisen mahdollisuus museo-opetuksessa virtuaalimuseosivujen ja verkko-oppimateriaalien avulla presidentti K. J. Ståhlbergin lapsuudenkotimuseossa

QR-koodi

Museon tavoitettavuuden parantamisen mahdollisuus museo-opetuksessa virtuaalimuseosivujen ja verkko-oppimateriaalien avulla presidentti K. J. Ståhlbergin lapsuudenkotimuseossa

Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan Haapajärven ala- ja yläkoulujen opetushenkilöstöön kuuluvien henkilöiden näkemyksiä K. J. Ståhlbergin lapsuudenkotimuseon aukioloajoista, virtuaalimuseon ja verkko-oppimateriaalien tarpeellisuudesta ja hyödyistä museo-opetukseen liittyen, tavoitettavuuden näkökulmasta. Voisiko museon tavoitettavuus mahdollisesti parantua, jos museolla olisi tarjota museo-opetusta tukemaan verkko-oppimateriaaleja sekä virtuaalimuseosivut, olisiko niistä hyötyä museo-opetuksessa?

Tutkimus tehtiin laadullisin tutkimuksen menetelmin Haapajärvellä keväällä 2020. Tutkimuksen kohteena oli 39 opetushenkilöstöön kuuluvaa henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn laatimiseen, aineiston keräämiseen ja analysointiin käytettiin Webropol 3.0-ohjelmaa

Tutkimustulokset antavat hyvän kuvan opetushenkilökuntaan kuuluvien henkilöiden näkemyksistä museon aukioloajoista, virtuaalimuseon ja verkko-oppimateriaalien tarpeellisuudesta ja hyödyistä K. J. Ståhlbergin museon museo-opetukseen liittyen, tavoitettavuuden näkökulmasta.

Tutkimustulosten perusteella museon aukioloaika vaikuttaa jossain määrin museovierailujen järjestämiseen sekä museon tavoitettavuuteen. Osalle opetushenkilökuntaa museovierailun järjestäminen on helppoa ja se sujuu moitteettomasti, mutta osalle museovierailun järjestäminen tuottaa jonkin verran ongelmia, joihin vaikuttaa osaltaan museon kiinniolo talvisin, kuljetukset sekä museon oppimateriaalien puute. Museon tavoitettavuus paranisi virtuaalimuseosivuilla, niistä olisi hyötyä museo-opetuksessa ja niille nähdään olevan tarvetta. Museon olisi hyvä toteuttaa virtuaalimuseosivut sekä verkko-oppimateriaalia, joita koulut voisivat hyödyntää museo-opetuksessa.

Tallennettuna: