Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
URN:NBN:fi:jyu-202008035454.pdf
(Jyväskylän yliopisto - JYX)
Nykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi ongelmaksi suorituskyvyn näkökulmasta. Tässä kandidaatintutkielmassa tehdään katsaus läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteisiin. Lisäksi tarkastellaan muutamia menetelmiä, joiden avulla voidaan renderöidä tehokkaasti myös vaativampia läpinäkyvyyttä sisältäviä skenaarioita videopeleissä tai vastaavissa reaaliaikaisissa grafiikkasovelluksissa.
Tallennettuna:
Kieli |
suomi |
---|---|
Aiheet |