Haku

Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa

QR-koodi

Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa

Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus käsittelee sosiaalisen median vaikuttajien ja heidän tuottaman sisällön uskottavuutta vaikuttajamarkkinoinnissa. Tämän lisäksi tutkitaan asioita, jotka vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnissa kuluttajan brändiasenteeseen ja ostoaikomukseen. Tutkimuskysymykset, joihin etsitään vastausta ovat: Mitkä ovat keskeisimmät asiat, jotka vaikuttavat sosiaalisen median vaikuttajan ja vaikuttajan sisällön uskottavuuteen? Mitkä ovat keskeisimmät asiat, jotka vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnissa kuluttajan brändiasenteeseen ja ostoaikomukseen? Tutkimuksen tuloksissa huoma-taan, että vaikuttajan uskottavuuteen vaikuttavat keskeisimmät tekijät ovat asiantuntijuus, viehättävyys, luotettavuus, samankaltaisuus, autenttisuus, parasosiaaliset suhteet ja asennehomofilia. Brändiasenteeseen vaikuttavia tekijöitä ovat uskottavuus, kaupallisesta vaikuttamisesta ilmoittaminen, vaikuttajan seuraajien määrä ja bränditietoisuus. Ostoaikomukseen vaikuttavia tekijöi-tä löydettiin olevan uskottavuus, kateus, parasosiaalinen kommunikointi eWOM ja MT-malli.

Tallennettuna: